Vad som började som ett temaarbete i teknik – blev en utställning med visioner för en framtida lekpark i Järpen. Med sitt projekt har eleverna i årskurs 5 på Racklöfska skolan inte bara lärt sig om teknik och kreativitet, utan också visat hur barn och unga kan få sina röster hörda i demokratins anda.

Årskurs 5 på Racklöfska skolan har under hösten förvandlat sina tekniklektioner till en resa i kreativitet och samhällsengagemang. Med temat ”lekplatser” fick eleverna både teoretisk kunskap om hur enkla maskiner fungerar – som hävstänger, lutande plan och hjul – och inspiration till hur dessa principer kan användas i verkliga lekredskap som gungbrädor och karuseller.

Men arbetet stannade inte vid teorin. Eleverna fick i uppgift att skapa egna förslag på hur en framtida lekpark i Järpen skulle kunna se ut.

— Det var roligt att tänka på vad som skulle vara kul på en lekplats, säger Orion från klass 5.

En dialog mellan barn och kommun

En viktig del av projektet var mötet med Natasha Skott från Åre kommun. Hon presenterade kommunens planer på en ny lekpark i Järpen och bjöd in eleverna att bidra med sina tankar. Under en engagerad dialog fick barnen lyfta sina idéer och förklara vad som är viktigast för dem på en lekplats.

— Det är viktigt att lyssna på vad barn och unga tycker, eftersom det är deras behov och drömmar som ska forma framtiden, säger Natasha Skott, Fritidssamordnare på Åre kommun.

Från skiss till modell

Med hjälp av enkla material skapade eleverna modeller av sina lekplatsförslag. Deras arbete visade både på teknisk förståelse och stor kreativitet. Modellerna tog hänsyn till viktiga aspekter som tillgänglighet, för att lekparken ska kunna glädja så många som möjligt.

— Att göra modellerna var ganska lätt, idéerna kom snabbt, berättar Orion från klass 5 på Racklöfska skolan.

— Vi tänkte på hur alla kan vara med och leka, tillägger Varga från samma klass.

Demokrati i praktiken – en utställning för alla

För att visa upp barnens arbete för allmänheten ställdes modellerna ut i kommunens kafeteria under två veckor, för att sedan flyttas till biblioteket i Järpen. Utställningen blev en uppskattad mötesplats, där både barn och vuxna kunde ta del av visionerna.

— Det var roligt att få presentera våra idéer. Det känns bra att så många har fått se vad vi har tänkt, säger Varga.

Utställningen blev också en påminnelse om hur demokratin kan börja redan i ung ålder. Genom att involvera barn i samhällsprojekt skapas en känsla av delaktighet och ansvar.

En vision som kan bli verklighet

Projektet har inte bara gett åk 5 på Racklöfska skolan möjlighet att utforska teknik och kreativitet – det har också blivit ett levande exempel på hur barns och ungas röster kan vara med och forma samhället.