Under en treårsperiod 2020-2023 pågick en strategisk och målinriktad satsning på att stärka samverkan mellan skola och arbetsliv i Åre kommun i syfte att bidra till framtidens kompetensförsörjning. Idag är det etablerat i ordinarie verksamhet, där alla skolor aktivt arbetar med att möta arbetsmarknaden. En skola- och arbetslivsutvecklare är anställd i kommunen som arbetar tillsammans med studie-och yrkesvägledare för att stödja lärarna i deras arbete.

Genom samverkan mellan skola och arbetsliv ges barn och elever en möjlighet att se sitt eget lärande och den kunskap de förskaffar sig i sin utbildning ur nya perspektiv och i ett större sammanhang, vilket bidrar till meningsfullhet och ökad motivation i skolarbetet.

Nära samarbete mellan skolan och med det lokala arbetslivet och den offentliga verksamheten, ökar elevernas kunskap om arbetsmöjligheterna och förståelsen för skolarbetet. Samarbete leder till utveckling för såväl den enskilde som för arbetslivet och lokalsamhället.

Genom att synliggöra arbetsmarknaden och koppla undervisningen till arbetslivet ges möjlighet att tillsammans arbeta med att bryta stereotypa val på grund av kön, socioekonomisk- samt kulturell bakgrund och rekrytera för en jämlik och jämställd arbetsmarknad.

Åre kommun växer och har under många år haft en stadig befolkningsökning. Ny kompetens tillkommer, men inte i den omfattning som skulle behövas. Trots den stora inflyttningen har många branscher redan idag stora utmaningar med att hitta lämplig arbetskraft och allt tyder på att det kommer att bli svårare över tid. Tillsammans behöver vi arbeta för att träna på förmågor som krävs på arbetsmarknaden.

Genom att öka kvalitén på de kontakter som kommunens ungdomar har med det lokala näringslivet och den offentliga verksamheten, så ökar kunskapen om vilka arbetsmöjligheter det finns i kommunen och få fler att stanna kvar här eller återvända efter studier på annan ort. Fler ungdomar ska se möjligheter till en framtid i kommunen som leder till utveckling för såväl den enskilde som för arbetslivet och lokalsamhället.

Elevernas studie- och yrkesval har stor betydelse för hur både arbetslivet och samhället kommer att utvecklas. Under ett antal år har det inom skolans område tillkommit ett antal förordningar som på olika sätt syftar till att stärka ungdomars kontakt med arbetslivet och möjliga studievägar, exempelvis införandet av obligatorisk prao i högstadiet.

 

För att inkludera omvärlden och arbetslivet i undervisningen krävs en välfungerande och organiserad samverkan mellan skolan, det lokala näringslivet och den kommunala verksamheten. När eleverna får närmare kontakt med arbetsgivarna ökar förståelsen för omvärlden och kunskapen om arbetslivet, olika yrken, entreprenörskap och vilka möjligheter som finns på den lokala arbetsmarknaden. Det gör undervisningen mer meningsfull och motiverande.

 

Eleverna får möjlighet att bredda sitt perspektiv och få en tydligare bild av hur det de läser i skolan och olika yrken hänger ihop i ett större sammanhang. De får också en ökad förståelse för vilka andra förmågor som är viktiga i arbetslivet vid sidan om ämnesspecifik kunskap. Detta i sin tur bidrar till att eleverna kan göra medvetna och välgrundade studie- och yrkesval i framtiden.

 

För arbetsgivare ger kontakterna med skolan och eleverna en unik möjlighet att möta framtidens medarbetare, bredda elevernas kunskaper om möjliga studie- och karriärvägar samt väcka intresse för den egna verksamheten och branschen.

Exempel på aktiviteter

Ett bredare utbud av praoplatser

För att ge alla elever en likvärdig och meningsfull prao sätts stort fokus på att bredda utbudet och mångfalden av praoplatser så att fler yrkesgrupper och branscher finns representerade.

 

Gemensam digital prao- och praktikplattform

Samverka.nu, en gemensam digital prao- och praktikplattform används nu av både arbetsgivare, studie- och yrkesvägledare samt elever. Det gemensamma systemet ger elever en bättre överblick av vilka praoplatser som finns att välja på och det blir lättare att matcha elever och arbetsgivare utifrån olika behov.

 

Information för arbetsgivarna

Information erbjuds för att ge handledare ute på arbetsplatserna kunskap och verktyg för att på bästa sätt kunna ta emot elever på prao och ge en bra introduktion.

 

Vill ditt företag eller din arbetsplats ta emot prao-elever eller praktikanter från gymnasiet? Här kan du läsa mer »

Mer information kommer.

Elever i årskurs 8 möter hemvården för att stärka biologiundervisningen och vården möter eleverna för att säkra framtidens kompetensförsörjning. Vården har ett stort behov av arbetskraft nu och i framtiden. Att arbeta strukturerat med att möta elever i olika åldrar i grundskolan ska ge eleverna en bredare bild på hur många olika yrken om arbetsområden som finns inom vården.

 

Dagen började med att personal från Thomégården kom till elevernas klassrum i Mörsils skola och berättade om deras olika yrken, varför de valt att arbeta med det de gör och vilka utbildningar som finns. De berättade även om själva boendet på Thomégården och att det krävs ett beslut som visar på att du inte klarar dig själv för att få bo där. Eleverna fick även information om demens, sekretess och möjligheten att feriearbeta där. Innan alla gick till Thomégården fick eleverna skriva på sekretessavtal.

 

Eleverna ställde många frågor och berördes bland annat av att personalen varit närvarande när boende somnat in, att den yngsta som bott på Thomégården var 58 år och att det här många gånger är det sista boendet som de äldre har.

 

Med nyfikenhet tar sig klassen ner mot Thomégården. När de kommer dit delas de in i fyra grupper och alla grupper får gå runt på fyra olika stationer.

 

Station 1 – arbetsterapeut och fysioterapeut

Första stationen var med arbetsterapeut och fysioterapeut där eleverna fick veta skillnaden på de olika yrkena och fick prova olika hjälpmedel. Eleverna fick testa på hur man med hjälp av olika hjälpmedel kan lyfta en person som ramlat och inte kan ta sig upp själv från golvet.

 

En elev fick låtsas att den ramlat och kompisarna fick lära sig hur man använder hjälpmedel i form av sele och golvlyft för att få upp personen och flytta över den till en rullstol. De fick också prova att använda en “Raizer”, ett annat hjälpmedel att få upp en person som ligger på golvet. De fick också testa att köra varandra i en elrullstol och köra “Lådcykeln”. I alla dessa moment fick eleverna träna på att känna tillit till varandra och till att hjälpmedlen fungerar.

 

g

Eleven Nils liggandes på golvet omhändertagen av sina klasskompisar.

 

– Det var lite läskigt i början. Det kändes konstigt att bli upphissad och så skulle man lita på att den inte släpper, säger Nils som fick prova att bli omhändertagen av sina klasskompisar och upphissad av golvlyften.

 

Mira och Elis hjälper till att styra in Nils så att han hamnar rätt i rullstolen samtidigt som Tor hissar ner honom.

 

Station 2 – sjuksköterskor

Här fick eleverna höra sjuksköterskorna berätta om hur viktigt det är med hygienrutiner och vad man behöver tänka på när man träffar en patient. Eleverna fick testa att tvätta händerna med en särskild lösning som sedan i ljuset från en UV-lampa visade hur ren de blev och om det fanns smuts kvar. Sjuksköterskorna berättade om skyddsutrustning och eleverna fick prova att ta på sig handskar, förkläde, munskydd och visir. De fick även testa att ta blodtryck och kolla syresättningen på varandra.

 

Här kollar Wilmer med hjälp av UV-ljuset om han har tvättat sina händer tillräckligt.

 

Eleverna kollar syresättningen på varandra.

 

Station 3 – samtal med boende

Eleverna hade innan besöket gjort frågor som de skulle ställa i samband med ett samtal med någon av de äldre som bor på Thomégården. De fick intervjua Anna-Lisa som bor på Thomégården.

 

Anna-Lisa berättade om sitt liv och svarade på frågor, allt från drömyrke som liten, vad hon lärt sig i livet och barndomsminnen till om hon brutit mot lagen någon gång. Hon berättar om mycket som är bra med att bo på Thomégården, men att man blir lite less på maten. Hon önskar mer av mat som man åt förr som exempelvis paltbröd.

 

– Men idag var maten god. Det var lasagne och den var riktigt fin, säger Anna-Lisa.

 

När dagen planerades tillsammans mellan skolan och vården, tyckte biologiläraren Kim att det var viktigt att få till ett samtal mellan elever och boende.

 

Samtalet med Anna-Lisa berörde och skapade ett engagemang hos eleverna som ställde fler och fler frågor.

 

Anna-Lisa som blev intervjuad av eleverna.

 

– Mötet med Anna-Lisa var en mysig stund och kul att få en inblick i hur det var förr, säger eleverna Nils och Erik.

 

Innan det är dags för Nils och Eriks grupp att gå vidare till nästa station berättar Anna-Lisa vad hon tycker är bäst med Thomégården.

 

– Det bästa med Thomégården är att man alltid har någon att prata med om man vill och att man aldrig blir övergiven, avslutar Anna-Lisa.

 

Station 4 – bingo och brädspel med boende

Eleverna fick möjlighet att tillsammans med de boende spela bingo, Fia med knuff och Yatzy.

 

– Det var roligt att sitta bredvid Sixten och hjälpa honom med Yatzy säger Olle, elev på Mörsil skola.

 

Eleverna fick vara på hugget för att se så de äldre inte kastade tärningarna för många gånger eller försökte att få ett extra slag på Fia med Knuff utan att ha kastat en sexa.

 

– Man kan ju alltid prova, säger Karin och skrattar lite när hon blev upptäckt med att försöka kasta en extra gång när hon spelar Fia med knuff tillsammans med tre elever.

 

Eleverna Omulbanin och Erik spelar Fia med knuff.

 

Sammanfattning

Inför dagen har olika workshops genomförts för att det ska bli så givande som möjligt för alla. De har genomförts av projekt “Samverka Skola Arbetsliv” tillsammans med Anina som är handledare inom hemvården, elever, lärare och personal på Thomégården.


– Biologin var det skolämne som eleverna tycker skulle vara mest intressant att sammankoppla med vården och det framkom att eleverna verkligen vill få en förståelse för vilken nytta hemvården har för brukarna. Eleverna tycker även att det är viktigt att studiebesöket har mycket praktiska moment. Det var några saker som kom fram i arbetsprocessen med eleverna, berättar Anina som arbetar som handledare inom hemvården.


“En dag i vården” testats nu i en klass i Mörsil ihop med Thomégården med målsättning att få i gång detta arbetssätt på alla högstadieskolor i kommunen i samverkan mellan den närliggande hemvården och biologiläraren på respektive skola.


– Tillsammans kan vi göra skillnad säger de samtidigt och ler mot varandra, Anina som är handledare på hemvården och Linnéa som är projektledare för “Samverka Skola Arbetsliv”.


Reaktionerna från boende, personal och elever som var med under dagen var att dagen berörde, var lärorik och över förväntan.


– Fett nice dag, säger Freya som är elev på Mörsil skola.

Mer information kommer.

Mer information kommer.

Eleverna i årskurs 9 i Åre kommun imponerar i Kockduellen:

– Matglädje, kreativitet, samarbete, kamratskap och leverans.

 

Kockduellen är en rikstäckande matlagningstävling för årskurs 8 och 9 i hela landet. I Åre kommun tävlar årskurs 9 och i år har alla tre grundskolor, Hallen, Mörsil och Duved varit med. Tävlingen anordnas av Visita inom ramen för hem- och konsumentkunskapen och genomförs i fyra olika steg: skoltävling, stadsfinal, kval till riksfinal och slutligen riksfinal. Syftet med tävlingen är att skapa ett större intresse för matlagning bland högstadieelever och på sikt öka sökantalet till gymnasieprogrammet Restaurang- och livsmedel. Samtliga tävlingar utgår från Visitas spelregler för att alla tävlande elever ska få lika förutsättningar.

Tävlingen går ut på att eleverna ska komma på och laga en maträtt på råvaror i en råvarukorg som de får presenterad precis innan start. De ska då snabbt komma på något som de ska laga av det som finns i korgen och sedan har de en timme på sig att laga sin maträtt och lägga upp den på två tallrikar. En tallrik till juryn och en till sig själva. Juryn finns med under hela tiden och de bedömer inte bara smak och utseende på maten utan också hur de samarbetar och arbetar i köket, vilka tekniker som används och hållbarhetstänk.

 

Det har märkts att det är en tävling och eleverna har varit lite nervösa innan startskottet har gått men när de väl kommit i gång har det inte märkts av alls. Trots att det är en tävling och att elevernas arbete bedöms av en jury som går runt och tittar medan de arbetar så har stämningen präglats av glädje, samarbete, kamratskap och kreativitet. Matlagning kräver att du är här och nu och du behöver fokusera på det du gör om det ska kunna presenteras något på tallriken, kanske är det en del i att nervositeten släpper när tävlingen kommit i gång.

 

Eleverna har varit otroligt kreativa och fina rätter har presenterats. Det som har märkts mest under alla deltävlingar är matglädjen, i allt från att laga maten, stoltheten i att stå där när slutsignalen går och du har lagt upp dina två tallrikar till att upptäcka att det man lagat var riktigt gott när man får smaka på sin egen mat.

 

 Det krävs samverkan och engagemang för att arrangera och genomföra en tävling som Kockduellen. I Åre kommun arrangeras tävlingen av hem- och konsumentkunskapslärare på Mörsils, Hallens och Duveds skola tillsammans med Åre restaurangskola och kommunens skola- och arbetslivsutvecklare. Samarbete har även skett med lokala livsmedelsbutiker för att få till råvarukorgar och med personer som jobbar inom branschen som varit med som jurymedlemmar.

 

När skoltävlingarna är avgjorda så möts två lag från varje skola på Åre restaurangskola som vi i Åre kommun kallar kommunfinalen istället för stadsfinal.

 

Vill du som företag vara med och bidra till kockduellen i framtiden så välkommen att höra av dig till skola-och arbetslivsutvecklaren:

Linnéa Sahlmén
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 
0674-16232

Att få lära sig mer om yrken genom film är ett annat önskemål som eleverna framfört. Under förra sommaren spelades därför fem filmer in där personer inom olika yrkesgrupper som har brist på arbetskraft intervjuades och berättade om sitt yrke. Eleverna hade själva fått välja vilka frågor som skulle ställas. Både film, klippning och redigering gjordes av en av kommunens gymnasieelever som en del av sitt sommarferiejobb, vilket är ytterligare ett exempel på hur samverkan kan se ut.

 

Du hittar alla yrkesfilmer på Åre kommuns YouTube-kanal »

Genom att göra egna reportage från elevernas prao som sedan delas i olika kommunikationskanaler delas erfarenheter både mellan elever och mellan arbetsgivare. 

Här hittar du alla reportage som gjorts hittills »

Kontakt

Är du intresserad av att veta mer eller är intresserad av ta emot studiebesök, prao, föreläsa i skolorna, eller har andra idéer om vi kan utveckla samverkan mellan skola och arbetsliv? Kontakta:

Linnéa Sahlmén
0647-162 32
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.