Fokus för skolkuratorernas uppdrag i skolan är att arbeta med den psykosociala arbetsmiljön. Det syftar till den enskildas mående och de mellanmänskliga relationerna. Det vill säga hur man påverkar och påverkas av den sociala miljön vi lever i.

Att arbeta förebyggande och hälsofrämjande som skolkurator innebär att stödja elevernas utveckling mot målen i skolan genom att arbeta konsulterande, handledande, planerande av insatser i samverkan med övrig skolpersonal. En skolkurators arbete kan ske enskilt med elever, i klass eller grupp, i samtal med vårdnadshavare eller i samarbete med övrig skolpersonal. Skolkuratorerna är det samtalsstöd som erbjuds inom skolan.  

Vad gör en skolkurator?

  • Skolkuratorn ser på elevernas situation utifrån hela deras sammanhang, hur de har det på fritiden, i familjen och i skolan.  
  • Skolkuratorn arbetar också med skolans värdegrundsarbete och plan mot diskriminering och kränkande behandling. Allt med syfte att undanröja hinder för elevers lärande, för att elever ska må bra och utvecklas positivt enligt skolans mål.   
  • Skolkuratorn har en nära samverkan med kommunens Individ och familjeomsorg (IFO socialtjänsten) samt Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).   
  • Skolkuratorn ingår i skolans elevhälsoteam tillsammans med rektor, skolsköterska, skolpsykolog, specialpedagog och studieyrkesvägledare. Samverkan sker med all personal i skolan.