Åre och Duved är gamla jordbruksbygder som utvecklats till en av Europas främsta turistdestinationer.
Befolkningen ökar stadigt och drömmen om en friare livsstil lockar många att flytta hit. Varje år ligger Åre kommun i toppskiktet för nyföretagande i landet och många av de företagen återfinns i Åre och Duved. Här finns ett unikt företagsklimat och stort engagemang för att fortsätta utvecklas.
Åre kommun har, via medel som kommer från Tillväxtverket, avsatt 300 000 kronor för aktiviteter som utvecklar Åres och Duveds hållbara tillväxt och förbättrar företagsklimatet.
Under perioden 10 december 2019 och 10 januari 2020 fick vi in 11 idéer från 9 idégivare. Två av idéerna slogs med idégivarnas medgivande ihop till en idé. Nedan finns en lista på idéerna.
19 februari beslutade bygdeutvecklingsberedningen att idé nr 9 ”utveckla Studion i Åre till ett öppet kulturhus/kulturcentrum” och idé nr 10 ”Åre kulturarena” får dela på 300 000 kronor. Bygdeutvecklingsberednings mening är att en hållbar tillväxt och näringslivsutveckling gynnas av utveckling av kulturlivet. Genomförandet av idéerna kan påbörjas direkt, men måste slutföras senast 2020-12-15.
De inlämnade idéerna:
1. Butik med café för second hand i Duved
2. ”Trägården”, en mötesplats för mindre företag, medborgare och besökare!
3. Heldagskonferens ”förändra världen genom global expansion”
4. Omställningsfestival på Åre hembygdsgård
5. Mindfulness i klassrummet
6. Bycentrumutvecklare i Åre och Duved
7. Satsning på nya perioder
8. Utveckling av Åre Strand
9. Utveckla ”Studion” i Åre till ett öppet kulturhus/kulturcentrum
10. Åre kulturarena: fortsatt arbete med museum och kulturarena samt tre kulturevenemang
Att gå från förankrad företagsidé med potential till etablerat företag med internationell kundbas kan vara en hög tröskel. PEAK Accelerator i Åre erbjuder kunskap, kontakter och nätverkande till tio företag för att de ska komma över den tröskeln.
– Vår idé är att vi bygger en mjukvara som ska göra det lättare för till exempel fordonstillverkare och ägare av fordonsflottor att förstå sina batterier bättre.
Orden kommer från Kristoffer Syversen. Han och Kasper Westman deltar i PEAK Accelerators acceleratorprogram med sitt företag Nortical. De berättar hur deras företag har som mål att öka kunskapen kring hur batterier egentligen påverkas av till exempel kyla, värme och laddning. Genom kunskap går det att öka förutsägbarheten kring hur batterier kan användas.
– Målet är att öka batteriets livslängd och värde, fortsätter Kristoffer som är företagets CTO.
Batterimäklare
En del i företagsidén är att Nortical ska fungera som en mäklare för batterier. Ett batteri som betraktas som uttjänt i en verksamhet, till exempel som batteri i en elbil där det tappat i funktion eller kapacitet, kan fylla en funktion inom en annan verksamhet, till exempel inom ett energilagersystem till solkraftsparker.
– Idag är vi i det läget att vi har möjlighet att koppla på fler kunder i vårt system, och det är där acceleratorn kommer in. Vi vill skala upp mängden partnerskap och kundrelationer, säger Kasper.
Nortical är i den bemärkelsen en typisk målgrupp för PEAK Accelerators acceleratorprogram. Programmet ska ge nyetablerade företag som har goda förutsättningar för att växa, en rejäl skjuts ut på den internationella marknaden.
Företagen träffas vid fyra tillfällen för att utbyta erfarenheter och bygga nätverk. Dessutom coachas de av experter och mentorer i ämnen som hur man etablerar sig internationellt och hur man kan gå tillväga för att dra in kapital till företaget.
Själva Acceleratorn drivs av Peak Region i samarbete med E14 Invest, Jämtkraft, House Be och Åre kommun som även är medfinansiärer. Region Jämtland Härjedalen och Europeiska regionala utvecklingsfonden är med och finansierar de första tre åren.
Varför föll valet på Åre?
Men varför just i Åre? Borde det inte vara lättare att accelerera i en större stad?
– Åre är ett starkt varumärke och har en bra entreprenörsmiljö. Här finns en hög andel nystartade företag och House Be är en samlingspunkt för både nya och mer etablerade företag. Det är en bra miljö att samla kreativa företag på helt enkelt, förklarar Cecilia Åkerblom som är Accelerator Manager för PEAK Accelerator.
Cecilia menar också att placeringen i Åre skapar bra förutsättningar för företagen att nå ut på en internationell marknad.
– De allra flesta företagen har en digital affärsmodell idag och ur den synpunkten gör det ingen skillnad om företaget finns i Åre eller i Stockholm. Målsättningen är att vi ska vara en skandinavisk hubb för nya företag som vill växa och nå en internationell marknad. Åre erbjuder goda förutsättningar för det, säger Cecilia.
Och Kasper och Kristoffer håller med om att Åre, trots att byn inte är så stor, är en bra plats att ha acceleratorn.
– Åre har en speciell plats i svenskt medvetande. Det är lätt att ta sig hit och här finns all service man kan tänkas behöva, säger Kasper.
– Ja, det är ett ställe där många känner sig hemma. Stockholm skulle vara lätt att åka till, men det är lättare att samlas kring målet på en mindre plats. Och Åre är en trevlig miljö att göra det på, fyller Kristoffer i.
Med en inneboende envishet och jävlaranamma tog Hanna Isabelle mockasinerna till Jämtland. Med rötterna i Järpen hittade Hanna Isabelle Jansson sitt kall i den lilla thailändska byn Pai och tog det med sig tillbaka till Åre.
Sedan 2017 driver nu Hanna sitt företag där hon gör mockasiner. Ett konsthantverk som hon som lärling, efter en stor dos övertalning, fick lära sig av en thailändsk man periodvis under 6 års tid. 6 år, det var så lång tid det tog det innan han ansåg att hon kunde konsthantverket så bra att hon med mallarna i handen fick ta med sig arvet till Sverige, för att själv bygga upp en egen verksamhet.
Mockasinerna skapas med genuint handarbete helt i svenskt ekologiskt skinn. Skinnet kan spåras hela vägen tillbaka till vart kon betat och bott. Mallarna som Hanna fick med sig var slitna och därför tvungna att göras om och anpassas till hennes eget sätt att arbeta. Inte heller verktygen till tillverkningen var det lättaste att hitta i Sverige.
- Verktygen fick jag själv hitta sätt att tillverka. Till exempel har pappa hjälpt mig med att svetsa vissa av dem, säger en leende Hanna.
När mockasinerna kom in i bilden föll allt på plats
Det lyser verkligen om Hanna när hon berättar om den självklara resan som hon gjort till där hon är idag med sitt företagande. Hantverket och kreativiteten har alltid funnits där men det var när mockasinerna kom in i bilden som allt föll på plats. De sista tre åren har hon satsat fullt ut för att hitta till leverantörer av rätt material, lära sig mer och förfina, produkttesta och även anpassa produkten till det rådande klimatet i Sverige. Mockasinerna kan nämligen användas året runt genom att sätta i en extra sula eller socka på vintern därför att kvaliteten i lädret skapar en mockasin som andas och följer med årstiderna.
För Hanna är arbetet med mockasinerna så mycket mer än att göra skor. Hon arbetar bland annat aktivt för att påverka och förändra synen på konsumtion. Alla delarna i hennes mockasiner kan enkelt bytas ut om det skulle behövas. Hanna visar upp de skor som hon använt flitigt under några år och på sulan syns inte ett spår av slitage och inte heller form eller färg vittnar om att skorna redan gått många mil.
Varje fot är unik
Att göra mockasiner som passar just den unika foten är även viktigt. För tillfället är alla mockasiner specialsydda efter just den fot som ska gå i dem. Att fötter är unika och att vi inte är gjorda för att ha skor så mycket som vi har, är även det något som Hanna arbetar för att förmedla. Nästa steg för Hanna är nu att fullt ut hitta rätt marknad och sätt att komma ut med mockasinerna till konsumenten, men även att kunna skapa medvetenhet och kunskap om vikten av helhetens betydelse för människans mående. Hanna varvar nämligen tillverkningen med att arbeta med den holistiska helheten genom att undervisa yoga.
När vi frågar Hanna om hennes tips till andra som vill starta eller driver företag så svarar hon återigen med ett stort leende
- Alla startar från att inte veta och ingen är fullärd från början. Älska det du gör och även processen framåt. Låt både alla dina motgångar, och även medgångar, sporra dig och ge dig energi framåt!
Är du nyfiken på Hanna och hennes mockasiner så hittar du dem på www.haseya.se samt på instagram under @haseya.moccasin
När pandemin drabbade Sverige som hårdast våren 2020 – marknaden dog och uppdragen uteblev - blev Elisabeth Standár tvungen att ställa om, tänka nytt och istället fokusera på möjligheterna!
Elisabeth och hennes sambo Ola flyttade till Duved hösten 2019 och Elisabeth, med bl a en journalistutbildning i botten, startade eget inom PR och kommunikation. När pandemin och Covid-19 slog till i mars frös flera uppdrag inne. Vad göra?
För cirka tre åren köpte paret ett taktält till bilen för att på ett enkelt sätt kunna komma ut mer i naturen. Tältet fäster man på bilens tak via takräcket/lastbågarna och är på så sätt lättillgängligt och innebär en otrolig frihet; ”Home is where you park it!” Det vill säga, som taktältare är du inte beroende av hur markförhållande ser ut (blött, ojämnt, stenigt, rötter, småkryp, myror, etc) utan du kan med bilens hjälp hitta en lämplig lägerplats med fin utsikt och sedan enkelt slå upp ditt tält på bilens tak.
Många av de bekvämlighetsdetaljer du är van vid hemifrån kan du enkelt få med dig i bilen och behöver inte som vid vandring, cykling eller kanot ta hänsyn till vikt eller om de är skrymmande. Ta med allt du vill ta med! Taktältande är ett relativt nytt fenomen i Sverige men vanligt förekommande i till exempel Australien, Nya Zeeland och Afrika.
Hemester och känslan av trygghet
Elisabeths och Olas eget taktältande gav mersmak och i pandemins spår, med ett ökat intresse för natur och friluftsliv i Sverige, ville Elisabeth ge fler möjligheten att på ett enkelt sätt komma ut i naturen. Så i våras drog hon igång Taktältarna där hon både hyr ut och säljer taktält. En idealisk tidpunkt att testa affärsidén och konceptet, då fler och fler efterfrågade semester på hemmaplan eller åtminstone inom landets gränser, så kallad ”hemester” eller ”staycation”.
- Många människor som inte har så mycket erfarenhet av friluftsliv drar sig för att ge sig ut och tälta. Dels av bekvämlighetsskäl men också av att känna sig utlämnad och utsatt av att sova på marken. En oro för småkryp, vilda djur eller människor med onda avsikter, berättar Elisabeth.
Att komma upp från marken och markkylan, ligga på en tjock madrass, ha sina vanliga täcken och kuddar samt att ha tillgång till bilen (med larm!) erbjuder både bekvämlighet och skänker en trygghet som gör att fler vågar sig ut! Flera nybörjare som drömt om en natt i tält vid någon fin sjö men som aldrig tidigare vågat sig ut på egen hand har nu övervunnit sin rädsla. Många andra kunder har varit redan friluftsintresserade som tycker det är kul att testa något nytt.
Vill få fler att upptäcka och våga sig ut
Det som fick henne att starta företaget var det egna intresset för friluftsliv och att få bygga upp något från grunden, att få förverkliga sina tankar och drömmar samt att visa ”vägen ut” för andra.
- Jag känner mig lite som en evangelist, som vill få fler att upptäcka och våga ge sig ut! Att de ska få uppleva naturens skönhet och upptäcka alla fantastiska lägerplatser som finns i våra direkta omgivningar med sjöar, skog och fjäll!!
Marknadsföringen sker mestadels via sociala medier som Facebook och Instagram samt via press, annonsering, influencers och sponsring. Elisabeth tycker hon fått bra stöd och rådgivning via bland annat Åre kommuns nyföretagarrådgivning och Almi samt nätverkande via House Be.
Taktältets år 2021
Sveriges största friluftspodd – Huskypodden – har utsett 2021 till taktältets år och intresset för denna nya campingform verkar bara bli större. Men det finns också en del utmaningar. Dels är säsongen i vår del av landet relativt kort och dessutom har Elisabeth svårt att hitta en lämplig lagerlokal i närheten av Duved, där paret bor.
Avslutningsvis ber hon om hjälp av dig som läsare;
- Jag vill gärna få in tips på fina lägerplatser i olika delar Åre kommun! Platser som man kan nå med bil, slå läger över en natt (med respekt för renskötsel, markägare och allemansrätten) och med en vacker skymningsvy att somna till eller gryning utöver det vanliga att vakna till. ”Hit me!” säger hon.
Läs mer på taktaltarna.se eller följ Instagramkontot för inspiration: @taktaltarna
En produkt, exempelvis en jacka, har en livscykel. När jackan produceras, köps, används och slängs är livscykeln linjär. Om jackan istället produceras av återvunnet material, köps, används, säljs i andra hand, används igen, lämnas in för textilåtervinning, återvinns och slutligen görs till ett plagg igen – då är livscykeln cirkulär. Om personen som behöver jackan hyr den istället för att köpa, då är personen inte konsument längre, utan användare. Och när vi alla är användare istället för konsumenter har företaget Octopoda Sustainable Solutions AB nått ett av sina mål.
Octopoda har sätet i Åre. Företaget har utvecklat ett system för uthyrning av produkter. Det hela började med att företaget Rent-a-Plagg (numera Outdoor Buddies), som hyr ut friluftsprodukter, behövde ett datasystem.
– Vi behövde hyrsystem till Outdoor Buddies berättar Emelie Sellberg, delägare i både Outdoor Buddies och Octopoda. De system som finns på marknaden idag är för dåliga, för fula eller för dyra. Så vi var tvungna att bygga ett eget system. Snabbt kom vi fram till att det skulle vara ett eget bolag, så att vi kan sälja vidare systemet till andra företag. Vi startade för tre år sedan, och första tiden gjorde vi det vi hann. Projektet fick puttra på lite vid sidan av. Men sedan ett och ett halvt år så har vi hittat rätt team och börjat utveckla.
Med rätt team menar Emelie bland annat Ida Asp. Ida och Emelie började lära känna varandra då Ida var rådgivare för Outdoor Buddies redan från start.
– Jag har jobbat med forskning, innovationer och företag sedan 2011, och byggde en egen inkubator (ett nätverk av affärsrådgivning för nystartade företag). Sen hittade jag Emelie som skulle starta företag och då tog jag in det bolaget i inkubatorn. Och på den vägen är det, berättar Ida.
Utvecklar företaget helt utan investerare
Nu består företaget av fem delägare. Än så länge har de utvecklat systemet helt utan investerare. Frågan om investerare eller inte har stötts och blötts under en tid. De fem delägarna misstänker att det kan bli både stor press och stress. Det är svårt att hitta rätt person.
– Det är så bökigt. Vi vill inte ha en maktfaktor på köpet. Vi vill inte heller ha någon som bara sitter och tittar över axeln. Att bestämma själva är viktigt, säger Emelie.
Ida och Emelie är två stolta och drivna entreprenörer. Det märks tydligt att de vill göra saker på sitt sätt till hundra procent. Önskan att kunna påverka är tydlig. Att de delar samma värdegrund är avgörande för att samarbetet ska fungera - ett mindre klimatavtryck per människa är en förhoppning.
– Jag vill se om det är möjligt att göra på mitt sätt. Jag vill skapa något som förändrar och gör världen lite bättre. Det är mycket starka drivkrafter i mitt entreprenörskap. Jag vill skapa något som verkligen kan förändra, säger Ida.
– Jag håller med Ida, säger Emelie. Men jag är också väldigt dålig på att vara anställd. Jag vill göra på mitt sätt och inte det någon säger till mig att göra. Jag vill bestämma. Jag älskar att ha eget företag, att vara företagare.
Den första versionen av systemet släpps tillsammans med Outdoor Buddies. När betaversionen är noggrant testad kommer de börja sälja in systemet till fler kunder. Andra hyrsystem finns redan idag, men de är inte riktigt lika sofistikerade som Octopodas. Lanseringen börjar i textilbranschen, men systemet är byggt för att passa alla sorts branscher. Varje produkt har en unik identitet i systemet. Speciellt viktigt är det för textilbranschen som ska återvinna olika material.
– En tröja som är skapad av återvunnet material och som återvunnits fyra gånger borde ha ett mycket högre värde än en nyproducerad, för den har plus på sitt avtryckskonto, säger Emelie.
Åres företagaranda påverkar valet av plats för företaget
Octopoda är egentligen helt platsoberoende, företaget hade kunnat startas var som helst. Dock medger Ida och Emelie att företagarandan Åre påverkar.
– Det är så normalt att starta företag här, då blir inkörsporten är enkel. Vi påverkar varandra i entreprenörskap här i byn, säger Emelie.
Förhoppningen är att kunna leva på Octopoda i framtiden. Ida drivs av att se andra utvecklas och vill tjäna så pass mycket pengar att hon kan starta 10 nya företag.
– Vi ska bygga ett stort, stort bolag, avslutar Emelie och ler.
Bryggeriägare och företagaren Philip Hafstad står mitt i byggröran och skruvar på stora bryggtankar. Svartbergets Fjällbryggeri ska snart öppna sitt andra bryggeri i en lada mitt i Duved. Flera hantverkare med olika kompetenser är i lokalen och gör det sista innan bryggeriet kan tas i bruk.
– Vi ska börja brygga inom en snar framtid, det kan man inte riktigt tro nu, säger Philip och ser sig omkring.
Philip är född och uppvuxen i Åre. Efter studier i Stockholm följt av jobb utomlands i tolv år flyttade han hem igen för tre år sedan. Att försörja sig genom eget företagande var givet. Han började med att ta över driften av restaurangen som ligger vid liften VM8an i Åres skidsystem. Kort därefter byggdes ett bryggeri i källaren och Svartbergets Fjällbryggeri skapades. Lite som ett experiment till en början med försäljning till backrestaurangens gäster. Men ryktet om det goda ölet spred sig och försäljningen fortsatte till restauranger i byn och Systembolaget. Avsikten med att öppna ytterligare ett bryggeri i Duved är att utöka försäljningen och nå fler kunder. I anslutning kommer en bar finnas för provsmakning.
Duved – en attraktiv by att långsiktigt leva och verka i
Byggnaden, en gammal lada, som Svartbergets Fjällbryggeri flyttar in i, är Duved Framtid ABs första nyetablering i byn. Duved Framtid är ett bolag som arbetar med Duveds bys utveckling. Bolaget ägs av lokala fastighetsägare i byn, varav Duveds byförening är en, samt investerare som brinner för hållbar samhällsutveckling. Ambitionen är att utifrån att medborgarperspektiv skapa en attraktiv by att långsiktigt leva och verka i.
Ett bryggeri som producerar mindre satser än 200 liter kallas mikrobryggeri. Sveriges inträde i EU gjorde det enklare att starta upp mikrobryggerier och antalet har ökat rekordartat därefter. 2008 fanns 34 mikrobryggerier i Sverige. 2018 var siffran 344. För Philip började det som ett intresse. Han stod hemma vid spisen och kokade sin egen öl. Vägen från privat hobby till fullskaligt bryggeri gick via googlande, YouTube och många tester. Passionen för drycken är märkbar när han talar om den.
– Jag brinner för industrin och alla människor i den. Alla är öppna och trevliga, det är mindre kommersialism och mer passion. Vi vill göra riktig öl i mindre skala, och på ett bättre sätt än de stora aktörerna. Jag gör det här för att skapa något, det ska finnas lokal bra öl, säger Philip med betoning på ordet ska. Gör man bra öl och har ett ärligt rakt varumärke kommer man långt i den här branschen. Det är en schysst industri som varken behöver dyra konsulter eller influencers. Det gillar jag.
Bryggeriägare Philip ser ut att trivas, både med att vara hemma på fjället igen, och i storstövlarna. Nästa steg i företagandet är att diversifiera sig och göra flera olika sorters öl. Inte växa i volym utan växa i antalet produkter, såsom specialöler.
– Drömmen är att få in mer lokal öl i Åre, men de stora drakarna Spendrups och Carlsberg ger oss lite motvind, avslutar Philip.
Det ligger 20 centimeter nysnö på Åre torg. Pappa Yngve Larsson, numera med titeln gårdskarl’n, är ute med snöslungan och röjer i ottan. Åre bys enda privatägda sportaffär Åre Skidsport ska strax slå upp portarna för ännu en dag.
I 70 år har butiken servat gäster med skidor och tillhörande utrustning. Den tredje generationen, Daniel Larsson, är ägare nu. Första generationen, farfar Gustav Larsson, byggde huset 1949. Det gick inte att försörja sig på skidservice på den tiden så dagarna ägnades åt att köra Bergbanan. Att fixa skidor var ett kvällsjobb. På mitten av 70-talet tog Yngve över, då med öppettider från december till maj. Under uppväxten hade Daniel inte någon tanke på att föra traditionen vidare. Men i mitten av 90-talet, efter jobb för FN i Bosnien och olika säsongsjobb i byn ändrade han sig.
– När pappa Yngve drivit butiken i 30 år frågade han mig om jag ville ta över. Jag får väl prova, minns Daniel att han tänkte.
Daniel och Yngve jobbade tillsammans i två år, och Daniel tog över 2002. Då var butiken öppen enbart under vintersäsongen, omsättningen var cirka 3,5 miljon kronor och antalet anställda 3-4 stycken. Han var besluten om att utveckla och öka omsättningen. 2004 var första året som butiken hade sommaröppet. Sedan dess har butiken varit öppen året runt. Nu är omsättningen 23 miljoner antalet anställda under vintern är 16, varav hälften är fast anställda.
En schysst och ärlig butik som bygger på goda relationer med kunderna
Daniel är ingen förvaltare som vandrar i andras fotspår. Han driver butiken på sitt sätt. En viktig del är att bygga goda relationer med kunderna. Han vill att det ska vara en schysst och ärlig butik. Hittar de inte en passande pjäxa till en kund så säljs ingen pjäxa till den kunden.
– Något jag nöter in bland personalen är att alla som kommer in till oss ska vara nöjda när de går ut. Det spelar ingen roll om de frågar om vägen eller handlar för 10 000 kronor, säger Daniel.
Utöver goda kundrelationer är nyckeln till den stadiga omsättningsökningen, trots stora sportkedjors etableraringar i byn, ett nischat utbud. Åre Skidsport fokuserar på de delar som de är bra på. Ett mycket kompetent gäng pjäxdoktorer samt trendkänsliga inköpare av kläder är starkt bidragande till den goda utvecklingen.
– Jag tycker att det är kul att gå till jobbet, varje dag. Jag känner också en stolthet över arvet och traditionen, att jag driver ett företag som funnits i släkten i 70 år.
Engagemang för hela byns utveckling är nyckeln till att det går bra för alla företag
Det startar 2-3 företag i Åre kommun varje vecka. Daniels tips till dessa avslöjar hans engagemang för hela byns utveckling.
– Den första punkten i alla Åreföretags affärsplaner borde vara att dra folk till Åre. Har vi gäster går det bra för alla. Men vi måste hjälpas åt. Höstmarknaden är min bästa investering någonsin. Idén om höstmarknaden tog form på ett av destinationens handelsmöten. Alla företag fick lägga in en slant var i projektet, jag lade 10 000 kronor. Det var en riktigt bara investering kan man säga. När vi gör saker tillsammans, då blir det bra, säger Daniel.
Daniel förärades priset Årets Eldsjäl 2019 för sitt engagemang för byn. I åratal har införandet av en turistskatt diskuterats, det vill säga en avgift som gäster betalar till byns utveckling. Men det har stannat vid just diskussioner. Till slut blev Daniel förbannad, och bestämde sig för att prova själv. Han höjde priset på en produkt i butiken förra vintern och gav totalsumman 150 000 kronor till Destination Åre.
– Tänk om vi företagare i byn kunde få in 5 till 6 miljoner per år som oavkortat går till byns utveckling, säger Daniel engagerat.
Snön fortsätter falla över Åre. Öppningshelgen närmar sig och det fejas i varje vrå för att byn ska visa sin bästa sida när gästerna åter igen rullar in. Gårdskarl’n parkerar snöslungan och blickar upp mot backarna, han ser nöjd ut.
Hon flyttade till Åre med sina föräldrar som 3-åring. Vid 12 stekte hon hamburgare och serverade mjukglass på sin pappas restaurang. Isabel Hamilton växte upp i en entreprenörsfamilj och har hunnit driva såväl hotell som restauranger. Idag är hon en välkänd profil som brinner för byn och det värdskap som gjort Åre unikt som destination.
För fyra år sedan tog Isabel över Åre Bed & Breakfast med 15 rum och perfekt läge mellan by och backe. Det var mer en slump än ett planerat beslut.
– De tidigare ägarna skulle inte sälja och jag skulle inte köpa. Men så blev det, skrattar hon.
Efter många år som vd och hotellchef, med allt vad det innebär i form av ansvar, stress och långa arbetsdagar, var det dags för något nytt. Med mer fokus på familj och fritid, att verkligen njuta av att bo vid fjället.
– De som känner mig väl sa direkt att ”det här är din grej”. Och det är precis vad jag vill göra nu. Att driva något lagom stort som går att förfina och förbättra. Med korta beslutsvägar, nära gästerna. Som samtidigt gör det möjligt för oss att leva det liv vi vill leva nu när vi har barn.
Åre-andan skapar samarbete
Isabel menar att den anda som finns i byn är unik, med en inställning att jobba tillsammans för att få gäster till byn. Inte se varandra som konkurrenter, eftersom nästan alla tjänar pengar på varandras gäster. För Åreborna är det självklart att gästens upplevelse alltid kommer först.
– Här har Åre Destination, som ägs av näringslivet i Åre, gjort ett fantastiskt arbete genom att informera, utveckla och ge oss alla möjligheter att påverka. Frukostarna en gång i månaden har varit otroligt bra och välbesökta. Där tar vi upp gemensamma frågor och kan lätt få kontakt med de personer man behöver prata med. Även kommunen är med. Vi har ett otroligt fint företagsklimat där vi rådfrågar varandra, kan snacka ihop oss och komma på idéer.
Nysvenskar inom besöksnäringen
En annan sak som Isabel känner stolthet över är bygdens uppslutning i samband med flyktingströmmen 2015 och framåt. Såväl kommun och företag som privatpersoner engagerade sig, gjorde insamlingar och öppnade sina hem. Alla hjälptes åt för att integrationen skulle fungera. Isabel var god man under en period och har i omgångar haft nysvenskar anställda.
– Idag har många hotell och restauranger personal som valt att stanna kvar här. De gör ett otroligt värdefullt jobb och vi skulle ha svårt att klara oss utan dem.
Att vara en liten aktör inom besöksnäringen passar Isabel bra. Hon kombinerar det med en aktiv roll i branschorganisationen Visitas styrelse i Norrland. Här försöker hon skapa nytta för medlemmarna som arbetsgivare, men också genom att driva frågor gentemot politiker och beslutsfattare.
– Det är jätteroligt och ger mig stimulans att fortsätta utvecklas i branschen.