Branschen är i behov av arbetskraft och ÅreBärgarn i Järpen och Berners i Åre är två företag som märker av att det har blivit svårare att rekrytera, framför allt till yrkesgrupperna fordonslackerare och personbilsmekaniker. Som bilmekaniker idag har kravet blivit högre på att ha en bredare kunskap inom flera områden som inom mekanik, elektronik och IT. Praon är ett sätt att visa arbetsmöjligheterna inom branschen.

Tre olika företag inom fordonsbranschen har tagit emot praoelever för att visa branschen, väcka intresse hos eleverna och för att ge dem möjlighet att komma ut och prova ett yrke och vara på en arbetsplats. ÅreBärgarn och Berners har utmaning med rekrytering medan det tredje företaget Däckverkstan inte har det i nuläget men lägger stor vikt vid hur man är som person och att man har rätt inställning och ett intresse för branschen.

ÅreBärgarn är ett företag med många olika delar i sin verksamhet och har funnits i familjen Jonsson sedan 1954. Idag drivs företaget av Kent Jonsson och sönerna Micke och Robin. De har bilbärgning, plåtslageri och lackering, bilverkstad, hyrbilar och däckservice.

Elvis som gör sin prao här valde platsen för han tyckte att det verkade intressant och att det skulle passa honom. I verkstan har han varit med och limmat fast nytt glas på en lykta till en traktor och tagit av en stötfångare och insidan av en bildörr.


Handledare Robin plockar fram ett nytt glas till en lykta.

Elvis kom till praon med ett öppet sinne eftersom han inte helt visste vad han kommer att få göra under veckan och tycker det har fungerat bra. Han hoppas att få möjlighet att vara med på någon bärgning under sin prao då han tycker att det skulle vara intressant att se hur det fungerar också.

Just bilbärgning är något som de aldrig kan planera för. Robin som är Elvis handledare berättar att han inte alltid vet hur dagen kommer att se ut. Blir det bilbärgning åker han iväg på det och däremellan jobbar han i verkstan.

– Jag vet inte hur arbetsdagen ser ut, man vet aldrig när, var och hur man får åka. Någon har alltid jour eftersom vi har 24-timmars beredskap, dygnet runt, året runt. Det är inget vanligt jobb med fasta tider utan det blir mer som en livsstil, säger Robin.

De olika delarna i verksamheten kräver lite olika utbildning och just inom plåt och lack är det svårt att rekrytera personal. Förutom utbildning är praktiskt arbete en förutsättning för att du ska bli en bra fordonslackerare och plåtslagare. Du behöver även ha öga och känsla för färg och form.

– Det är ett hantverk som kräver ett visst handlag, säger Micke.

– Det är både huvud och händer, fortsätter Micke – som menar att det faktiskt också krävs ett visst handlag för att passa in alla delar på en bil.

Även om jobbet som bilmekaniker ser lite annorlunda ut idag när du även behöver vara duktig på det tekniska säger Micke att en databox inte berättar allt för dig. Det är mycket problemlösning och du behöver verkligen använda både huvud och händer, avslutar han.

På Berners i Åre gör Khouloud sin prao. Hon är intresserad av bilar och tycker att praon har varit väldigt kul och berättar att hon har fått göra mycket. 

Antalet tjejer som söker till Transport- och fordonsprogrammet har ökat och Khouloud har funderat på att läsa fordon på gymnasiet men har inte bestämt sig eftersom hon är intresserad av andra saker också. Just nu är hon ensam tjej i verkstan men det är inget hon märker av.

– Jag tänker inte på att jag är det. Alla är väldigt trevliga här, de får mig att känna att jag en av dem, säger Khouloud.

Hon tycker att en bra handledare ska vara snäll och förklara väldigt tydligt och det tycker hon att Yahya, som är hennes handledare gör. Yahya säger att det är viktigt att man visar rutiner och hur arbetsplatsen fungerar först för att sedan steg för steg visa hur man gör. Det är viktigt att eleven får en helhetsbild och förståelse för hur det fungerar hela vägen, från det att vi tar emot kunden och får bilnyckeln till att vi lämnar tillbaka nyckeln när bilen är färdig säger Yahya.


Från vänster: Handledare Yahya och praoelev Khouloud.

På praon har Khouloud bland annat fått lära sig att mäta mönsterdjup på däck, kolla däcktryck, hur man återställer servicen och läser felkoder. Det finns en del saker som man inte får göra som praoelev men Khouloud tycker att man lär sig mycket av att vara med och se på när de gör de sakerna.

– Då kollar jag på när han gör det svåra och sådant som en praoelev inte får göra. Då förklarar han hur man gör och så ställer jag en massa frågor, säger Khouloud.

Khouloud mäter mönsterdjup.

Patrik som är platschef på Berners i Åre berättar att det är en utmaning att rekrytera mekaniker. Yrket personbilsmekaniker har förändrats i och med att bilutvecklingen tar stora kliv framåt vilket ställer helt andra krav på den som ska reparera dem. Du behöver både kunna och vara intresserad av mekanik, elektronik och IT och även vara serviceinriktad då det de senaste åren även börjat ställas högra krav på hur du är mot kunderna. Det är en utmaning att hitta dem som är intresserade av alla de bitarna säger han.


Från vänster: Khouloud och Patrik

Däckverkstan i Järpen drivs av Leif-Åke som har lång erfarenhet i branschen. De har sedan länge ett bra samarbete med Fordonsprogrammet i Järpen och brukar ofta ta emot elever på praktik därifrån. Han tycker att det är självklart att erbjuda praoplats till elever som är intresserade. Nyfikenhet och att eleverna visar intresse är något de gärna ser hos de som kommer på prao.

– Är eleverna intresserade känns det meningsfullt att få visa och lära dem saker, säger Leif-Åke.

Lee som gör sin prao här kan tänka sig att söka jobb på Däckverkstan. Han brukar jobba i föräldrarnas cykelbutik på sommaren och skulle gärna jobba i Däckverkstan när det inte finns jobb i cykelbutiken. Platsen valde han för att det ligger inom hans intresse. Trots att han inte varit på arbetsplatsen mer än några dagar beskriver han verksamheten och arbetsuppgifterna som om han har varit där en längre tid.

– Jag är intresserad av bilar och så känner igen logiken och vissa av momenten i arbetsuppgifterna från cyklingen, säger Lee.

Han berättar hur man pressar däck innan man kränger dem, vilka maskiner som behövs för det och hur du sedan balanserar dem och fyller på med luft. Han berättar om däckhotellet där man hämtar och lämnar däck och mycket mer.

– Stått och böka i däckhotellet har varit roligast hittills och jag har lär mig mycket här, säger han.

Praoelev Lee.

Lee tycker att det är viktigt att man är omtänksam och tänker på att man som praoelev inte vet allt när man kommer till ett nytt ställe.

– De har varit väldigt bra på det här och de säger att det är bara att fråga om man undrar över något, berättar Lee.

– De som arbetar här har också berättat om saker de har varit med om när de var nya och att det ibland blir fel och det är sådant som händer. Det får en att känna sig bekväm i att både ställa frågor och om något skulle gå fel, avslutar Lee.

Studievägar till arbete inom fordonsbranschen

Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet ger möjlighet till fler olika inriktningar inom branschen. Till årskurs 2 kan du välja mellan fem inriktningar: Karosseri och lackering, Personbil, Lastbil och mobila maskiner, Snöfordonsteknik och Transport. Inför skolstart HT23 kommer programmet även att ge grundläggande behörighet till högskola och universitet.

Jämtlands Gymnasium i Åre har en för Europa unik snöfordonsutbildning med riksintag på Fordonsprogrammet. Här lär du dig att utföra avancerad service och reparationer på pistmaskiner, snöskotrar och småmaskiner och utbildningen leder bland annat till utbildningsbevis för pistmaskin samt förarbevis för snöskoter och terränghjuling.

Läs mer

Här kan du läsa mer om projektet Samverkan Skola Arbetsliv »