I Åre kommun precis som i resten av Sverige har vi få elever som söker sig till teknikutbildningar.
Åre Produktion, CGI och Virtuell Design är några av de arbetsplatser som erbjuder Prao för våra högstadieelever för att synliggöra och inspirera till de arbetsmöjligheter som finns inom teknikbranschen.
Line Asp, systemutvecklare på CGI
- Vi är i behov av systemutvecklare och vi vill inspirera till yrket, eftersom det är första gången jag är handledare så var det svårt att veta vilken nivå man skulle planera för praoeleverna, berättar handledaren Line Asp, systemutvecklare på CGI.
Praoveckan på CGI började med att eleverna visades runt i lokalerna och att de fick en presentation av företaget. Företaget hade förberett en arbetsuppgift där eleverna skulle planera och konstruera så att en lampa skulle tändas och ändra färg med hjälp av en app eller hemsida.
- Jag är otroligt imponerad över hur de arbetade fram och strukturerade projektplanen. Planeringsarbetet är en viktig del av arbetsuppgiften, säger Line Asp.
Eleverna Emil och Leo valde att bygga upp en hemsida och genom den få lampan att lysa och ändra färg.
- Det var svårast i början, att veta hur man ska börja och var man ska söka information. Det krävs logiskt tänkande för att få alla pusselbitar på plats, säger Emil.
- Det har varit svårt men lagom utmanande så det har varit roligt, och när man lyckas så blir man väldigt glad, fyller Leo på med.
Killarna berättar att den största anledningen till att de valde denna plats är att de är intresserade av kodning och att de ville utvecklas men även att de ville testa på en annorlunda arbetsplats där man får lära sig något helt nytt.
- Jag har lärt mig att navigera i kodningen och de språk vi använt är HTML, CSS och JavaScript. Vi hade lite erfarenhet från skolan där vi testat på kodspråket Python och fått grundkunskap i hur man kommunicerar med en dator, berättar Emil.
Eleverna berättar att det är en lugn och trevlig miljö på kontoret, trevligare än vad de förväntat sig och lugnare än på skolan.
- Det är stor skillnad mot vad vi tänkte oss innan. Det en bra gemenskap och man hjälper varandra för att man tillsammans ska lyckas med uppgiften, säger Emil.
- Jag gillar stämningen här. Företaget är stort och har många stora viktiga kunder. Jag kan tänka mig att arbeta på företaget i framtiden då det finns många olika arbetsområden och olika projekt man kan arbeta inom, säger Leo.
Praon avslutas med att eleverna får presentera sin arbetsuppgift som de utfört för medarbetarna på CGI. För båda var det här första kontakten med arbetslivet. De beskriver att arbetsuppgifterna har haft en fin balans mellan logiskt tänkande och kreativitet.
- Tror att många skulle tycka att det är roligt att praoa här även om man innan inte haft ett intresse av att programmera, det finns alltid flera sätt att lösa en uppgift. Vi har känt oss väldigt välkomna avslutar de.
Edvin som gjorde sin Prao på Virtuell Design har fått programmera en klocka samt börjat utveckla en del av ett spel. Han berättar att han valde platsen för att han ville utveckla sina programmeringskunskaper för att i framtiden kunna arbeta som spelutvecklare.
- Jag fick börja med att programmera en klocka i Unity. Där fick jag lära mig och förstå hur programmering är uppbyggt. Engelska och matte ligger till grund för programmering. Jag tycker det är konstigt att vi inte läser programmering i matten så vi får en förståelse för varför matten är så viktigt. Om vi alla hade kunskap om programmering skulle vi kunna underlätta arbetet på många olika arbetsplatser, berättar Edvin.
Prao på Åre produktion
Åre Produktion är ett företag som bearbetar aluminium och de har lång erfarenhet av att ta emot praoelever.
- Jag vill att ungdomar ska bli intresserade av teknik. Blir man intresserad av teknik så söker man oftast till något teknikprogram och då vet vi att vi har fler ungdomar vi kan anställa i framtiden. Teknik är väldigt roligt och spännande och det vill jag att även fler än jag ska få uppleva berättar, Thomas Olsson, VD Åre produktion.
Sixten visar de olika maskinerna som finns i lokalen. Han har fått rigga olika maskiner och även fått testa att styra en maskin. När Åre Produktion får in ett uppdrag så ställs maskinerna in till just det uppdraget.
Ditana blev intresserad av att vara på Nord-Lock efter att ha sett filmen ”Arbeta som ingenjör på Nord-Lock”. När hon såg att företaget fanns kvar att välja i praoplatsbanken var valet av praoplats enkelt.
- Det jag minns av filmen är att det är viktigt att vara bra på problemlösning. Jag valde att göra prao på Nord-Lock för att jag är intresserad av maskiner och gillar att hålla på med verktyg.
I elevernas introduktion av arbetsplatsen fick de först en rundvandring för att få en förståelse för hela tillverkningsprocessen av en låsbricka. Det är många stationer som brickan passerar innan den är redo att levereras till kund. Under veckan fick Tim och Ditana följa flera ingenjörer för att få en inblick i vilken variation av saker som en ingenjör kan arbeta med.
Johan är designingenjör och håller på att konstruera en ny maskin som ska sålla ut brickor som inte ska följa med vidare i produktionen. Han visade eleverna hur man ritar i 3D i CAD-program och bygger upp en modell innan man bygger maskinen på riktigt. I fabriken kunde de sedan se hur den gamla modellen av sållmaskin ser ut och hur den nya börjar att ta form. De fick även följa med en maskiningenjör som omplacerade kablar för kvävgasen som används i ugnen där brickorna härdas. I labbet var de med och testade om låsbrickorna sitter kvar när de blir utsatta för skakningar.
Ditanas intresse av teknikbranschen blev allt större under veckan och hon berättar efter några dagars prao att hon kan se sig själv arbeta med att konstruera maskiner i framtiden.
Anders Manfred som arbetar som divisionschef berättar att det är viktigt för Nord-Lock att kunna erbjuda prao för elever i grundskolan.
– Vi vill få kontakt med ungdomarna tidigt för att kunna visa att industri- och teknikbranschen är en intressant bransch med behov av arbetskraft i framtiden. Under prao har vi också ett stort ansvar att se till att eleverna gärna vill återvända till just oss på Nord-Lock.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta på som ingenjör på Nord-Lock kan du kika på den här filmen där medarbetare svarar på frågor från eleverna i årskurs nio på Duveds skola.
Studievägar till arbete i teknikbranschen
De elever som väljer Industritekniska programmet (IN) på gymnasiet får en bra start för att kunna arbeta inom teknikbranschen eller studera vidare till ingenjör i framtiden. Industriprogrammet på Jämtlands gymnasium initierar under 2022 ett lärlingskoncept vilket innebär en anställning. Eleverna får lära sig grunderna för yrket i skolan samtidigt som de får praktiska moment ute på företagen i form av en anställning. Oavsett om du väljer denna eller andra program finns det möjlighet att fortsätta studera efter gymnasiet för att specialisera dig till exempelvis designingenjör eller maskiningenjör.
Läs mer
Här kan du läsa mer om samverkan mellan skola och arbetsliv »