72 timmar

Du bör vara så pass förberedd att du klarar minst tre dygn, det vill säga 72 timmar, utan stöd från myndigheter i händelse av en kris. Vi förväntas ha förråd av vatten och mat, kunna hålla värmen och ta del av viktig information.

Samhället är idag mycket känsligare för störningar än vad det var förr. Idag kan det räcka med ett oväder eller elavbrott för att vi ska få allvarliga problem. Även hushållen är idag sämre rustade för störningar då många inte är förberedda på att klara sig utan hjälp från samhällets funktioner. Förr kunde många ha ett lager av mat men det är numer ovanligt, särskilt i storstäderna där man har nära till livsmedelsbutiker med generösa öppettider. Det är också ovanligt att man har egen brunn att hämta vatten ur. Öppen spis eller kamin hittar man däremot fortfarande i många villahushåll.

Här får du tips om hur du kan förbereda dig så att du har tillgång till information, vatten, mat och värme om något allvarligt händer. Men tänk också på att de mentala förberedelserna är lika viktiga som de fysiska. Oro, osäkerhet och handlingsförlamning är effekter av att man inte känner att man inte ha kontroll över sin egen situation.

Se filmen "Om krisen kommer"

Filmen visar hur en familj i en lägenhet drabbas av ett långt elavbrott. Filmen beskriver vad som är viktigt att tänka på, vad som är bra att ha hemma och vad du själv kan göra om du hamnar i samma situation.

Våra grundbehov

Människan behöver tillgodose sig vissa grundbehov för att fungera. Har vi inte tillgång till information, vatten, mat, och värme så ger det psykiska och fysiska effekter ganska snabbt. Vi måste också få ordentligt med sömn och känna oss trygga. 

Samhällsstörningar i form av större elavbrott, störningar i vattenförsörjningen, stora bränder och stormar kan inträffa. Då är det viktigt att vi kan informera oss om läget. Lokalradion kommer att sända viktig information på Sveriges Radio P4. 

 

Bra att ha hemma

- Vev- eller batteridriven radio

- Batterier, som passar din utrustning

- Viktiga telefonnummer nedskrivna (här finns en pdf telefonlista (45 KB) att skriva ut och fylla på)

 

VMA – Viktigt Meddelande till Allmänheten, används för att varna allmänheten när något allvarligt inträffat, till exempel gasutsläpp eller brand. Man ska då gå inomhus, stänga dörrar, fönster, ventilation och lyssna på radion för mer information. VMA-signalen består av en sju sekunder lång signal och 14 sekunder tystnad. När faran är över ljuder en 30–40 sekunder lång signal. Signalen testas kl. 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

 

Signalen kallas också "Hesa Fredrik" och finns på följande orter i Jämtland: Bräcke, Hammarstrand, Bispgården, Sveg, Järpen, Strömsund, Östersundsområdet (19 stycken).

 

Om telefonnätet inte fungerar och du behöver ringa 112 så finns det alltid möjlighet att göra det på närmaste brandstation. 

Förutom luft är vatten det mest grundläggande behov som människan har. Vi klarar oss några dagar helt utan vatten men innan dess kommer dock effekterna av vätskebristen att verka nedsättande på vår arbets- och tankeförmågan och göra oss förvirrade, frusna och såklart törstiga.

 

Vid ett större elavbrott kan vattentillgången försvinna på några timmar om inte reservkraften till vattenpumpar och vattenverk fungerar korrekt. Vid en smitta i vattenförsörjningen måste allt vatten kokas för att ta bort eventuella mikroorganismerna. Även då du hämtar vatten i en närliggande sjö eller vattendrag. Koka vatten enligt devisen: ”Big bubbles, no troubles.” Om elspisen inte fungerar behöver du t.ex. ett campingkök med bränsle. Det finns även vattenreningstabletter och filtreringsapparater att köpa i friluftsbutiker. Observera att varken reningstabletter eller kokning tar bort eventuella föroreningar från industrier eller jordbruk.

 

Om man bortser från mängden vatten till matlagning, disk, tvätt och hygien så behöver en vuxen person normalt sett dricka 2–3 liter vatten per dag. Vid hård ansträngning i varmt väder kan behovet tillfälligt öka till 2 liter per timme! 

 

Tips

- Förvara alltid vatten hemma, i rengjorda dunkar eller i PET-flaskor i frysen. Flaskorna kommer även att hålla frysen kall längre tid under ett elavbrott. 

- Ha extra dunkar hemma om kommunen kör ut tankbilar, för då måste du ha något att hämta vattnet med.

- Spara på det vatten du har och använd engångsservis för att slippa disk.

- Tänk på att det alltid finns vatten i toatanken.

 

Dricksvatten som hålls svalt och mörkt håller sig minst en vecka men kan hålla sig mycket längre beroende på hur rent vattnet och förvaringskärlen är från början. Skriv upp datumet så vet du när du tappade upp vattnet. 

Mat

Sverige har numera avvecklat de beredskapslager av livsmedel som fanns under kalla kriget. Du är själv ansvarig för ditt eget hushålls matförsörjning om det skulle bli en kris.

 

De flesta kan klara sig väldigt länge utan mat, men blodsockret sjunker och hjärnan får tillräckligt med energi och då försämras tanke- och reaktionsförmågan. Effekter som irritation, oro, rastlöshet och huvudvärk kommer snart göra sig märkbara. En vuxen person behöver få i sig mellan 1800–2300 kcal per dag för att inte förlora energi. Går vi under detta intag kommer vi alltså att tappa i vikt. Om man tränar behöver man givetvis mer mat.

 

Ha ett reservförråd med mat som räcker åt alla i hushållet i minst tre dagar men helst ännu längre. I en bristsituation är det bäst att prioritera energibehovet. De ämnen som ger energi är främst kolhydrater och fett. Torrvaror och konserver är lämpligt i hållbarhetsperspektiv om strömmen skulle sluta fungera. Konserverna kan även ätas kalla men varm mat är oftast godare och är även en motivationshöjare.

 

Du behöver ett kök att tillaga maten på. Det finns en stor variation av friluftskök att hitta i handeln som fungerar på diverse bränslen. Du kan även lära dig om vad som går att äta av naturens skafferi, till exempel genom en kurs eller låna böcker på biblioteket. 

 

Bra att ha hemma

- Friluftskök och passande bränsle

- Engångstallrikar och bestick (för att minska disken, kranvattnet kan ha försvunnit).

 

Förslag på livsmedel för en person i en vecka

- Kött- och fiskkonserver, 1000 g

- Grönsakskonserver, 2000 g

- Ris eller pasta, 500 g

- Potatismospulver, 500 g

- Torkade bönor och linser (kan även groddas), 500 g

- Gryn, flingor, (vetemjöl), 500 g

- Hårt bröd, skorpor och kex, 1000 g

- Smör, margarin, 500 g

- Soppor (pulver / burk), 500 g

- Torrmjölk, 500 g

- Saft eller juice, ca 3 liter färdig

Om det blir ett elavbrott under årets kalla månader så kommer temperaturen i ditt hem att sjunka fort. Eftersom de flesta inte har en egen kamin eller liknande i hemmet behöver man därför hitta andra lösningar för att hålla värmen inomhus. 

 

Människokroppen mår bäst av att hålla en konstant kroppstemperatur på 37°C. Om temperatur sjunker i kroppen kommer vi först att börja huttra, arbetsförmågan kommer att sänkas och vi kommer senare inte kunna ta hand om oss själva. Om temperaturen sjunker för lågt kommer till slut medvetslöshet och död att inträffa som följd.

 

En god idé är att ha extra värmekällor i beredskap. Det finns små portabla kaminer som drivs med bl.a. gas eller fotogen att köpa. De mer vanliga fotogenlyktorna med veke fungerar också bra. Glöm inte att skaffa en tillräcklig mängd bränsle att driva dessa med då även bränslebrist kan inträffa. Tänk dock på att kolmonoxid eller koloxid är en färg- och luktfri gas och är mycket skadligt att andas och som bildas vid ofullständig förbränning. Ventilation är därför extra viktigt vid förbränning i slutna utrymmen! Vädra kort men rejält och ofta.

 

Använd ett specifikt rum att bo i om elavbrottet varar längre. Helst ett rum som har södersol. Använd mattor eller filtar för att slippa gå på kalla golv och isolera otäta fönster. Du kan också överväga att skapa ett “tält” inne i rummet för att hålla värmen bättre och sov samlat så att ni värmer varandra. Dra även ner persienner och gardiner på kvällen för att förhindra värmestrålningen att försvinna ut genom fönstren. Värmeljus är en bra källa till värme men tänk på brandrisken! 

 

Bra att ha hemma

- Varma kläder

- Sovsäck/filtar

- Värmeljus/ficklampor

- Gasol-/fotogenkamin eller fotogenlykta + bränsle

- Brandsläckare/brandfilt

- Ved (om du har eldstad)

Vi behöver sömn för att både kroppen och hjärnan ska få sin vila. Under sömnen bearbetar hjärnan de intryck den fått under dagen och både hjärnan och kroppen hinner återhämta sig. Du klarar dig utan en natts sömn men effekten kan bli sämre tankeförmåga, koncentrationssvårigheter, huvudvärk, yrsel och allmän lättretlighet. Blir sömnlösheten långvarig så kan det leda till fysiska och psykiska problem. Vanligtvis behöver vi 7–8 timmar sömn varje natt. Medan vissa klarar sig med mindre, behöver andra mer.

 

Sömnen bör vara av god kvalitet, alltså effektiv. Faktorer som avgör sömnkvaliteten är vilken tid på dygnet du sover och hur länge du varit vaken innan.

 

Tips:

- Försök att varva ner ett par timmar innan läggdags.

- Undvik att dricka kaffe, te, alkohol och alltför mycket mat några timmar innan läggdags.

- Sovrummen bör vara svalt, mörkt och tyst.

- Skapa rutiner, sov på regelbundna tider.

- Motionera regelbundet.

Tvättning

I en krissituation är det särskilt viktigt att tänka på hygienen. Smuts och dålig hygien är grogrund för smitta och sjukdomar. Förutom att du bör sköta din personliga hygien är det viktigt att du håller rent och vädrar hemma.

Även vid brist på vatten bör du tvätta ansiktet, händerna, underlivet, fötterna och armhålorna varje dag. Tvål och vatten är bäst, men behöver du hushålla med vattnet är tvättlapp och våtservetter ett bra alternativ. Försök att borsta tänderna minst en gång per dag, allra helst på kvällen. Tvätta håret åtminstone en gång i veckan.

 

Toalett

Om det är vattenavbrott så kan toaletten ändå användas, om det är tillåtet, genom att avföringen spolas ner med en hink vatten. Om toaletten inte går att använda som vanligt kan den ändå användas som ett ”torrdass” genom att en kraftig plastpåse eller sopsäck placeras i toalettstolen. Knyt igen efter toalettbesöket och förvara i dubbel sopsäck exempelvis på balkongen.

 

Förbandslåda

En förbandslåda med ett lämpligt innehåll bör finnas i alla hushåll. Det finns färdiga förbandslådor att köpa i handeln men det går även bra att själv komponera ett lämpligt innehåll.

 

Husapotek

I ett husapotek ska du ha sådant som du vet att du kan behöva till exempel huvudvärkstabletter, nässpray, febertermometer m.m. Använder du receptbelagd viktig medicin ska du alltid försöka ha lite extra av den hemma. 

Dinsäkerhet.se är en webbplats om om risker och säkerhet och riktar sig till dig som privatperson. Den handlar om mer saker än bara krisberedskap och tar upp vanliga risker utifrån aktuell skade- och olycksstatistik i Sverige. På webbplatsen hittar du tips om vad du kan göra för att förhindra olyckor och minska risker i din vardag. Här finns också en podcast att lyssna på; podden Om krisen kommer

 

72timmar.se är en webbplats som handlar om krisberedskap som Civilförsvarsförbundet i Göteborg tagit fram. Den tar upp ungefär samma saker som vi skrivit om på vår webbplats men där kan du även läsa om vad en så kallad ”Bug Out Bag” kan innehålla. Det är en väska som innehåller vad man behöver för att kunna överleva 72-timmar på egen hand.

 

Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris.

 

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tagit fram fyra filmer om hur du förbereder dig inför en kris när det gäller kommunikation, mat, vatten och värme. Se alla filmerna där armbryterskan Heidi Andersson ger många bra tips.