Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt. Allt är ifyllt och klart, det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna. Du kan koppla automatisk betalning till e-fakturan, fakturan betalas på förfallodagen, utan att du behöver kontrollera och godkänna. Det kostar inget att ansluta sig till e-faktura.
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Åre kommun och fyll i anmälningsformuläret.
Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Åre kommun.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du kan själv välja att betala fakturan före förfallodagen (detta fungerar inte om du har e-faktura i kombination med autogiro).
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, men det är bättre att du kopplar automatisk betalning till e-fakturan. Fakturan betalas då, från det bankkonto du uppgett, på förfallodagen, utan att du behöver kontrollera och godkänna. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Finns inte funktionen automatisk betalning till e-faktura i din internetbank, kan du istället använda autogiro.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Åre kommun en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du först avanmäla dig hos din gamla bank. Sedan får du anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Åre kommun.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan eller vill ha mer information om e-faktura, kontakta ekonomiavdelningen via kundtjänst.
Möjlighet finns att få sin kundfaktura via mejl som en PDF-faktura. Bra funktion att använda om man exempelvis inte är bosatt i Sverige och inte har ett bankkonto/internetbank i någon av Sveriges banker.
Skicka ett mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. med uppgifter om din e-postadress, kundnummer som står angivet på en tidigare faktura från Åre kommun (kan vara fler om du har flera olika fakturor), namn och adress.
För dig som är privatperson och registrerad hos den digitala brevlådan Kivra kommer dina fakturor från Åre kommun automatiskt i Kivra från och med den 17 december 2021. Detta hjälper oss att minska vår klimatpåverkan och ger dig dessutom en smidigare hantering.
Du som idag får e-faktura till din internetbank eller via e-post som pdf-faktura berörs inte av detta. Påminnelser kommer inte heller att skickas till Kivra-brevlådan, de skickas alltid ut via papper. Det är därför viktigt att du gör adressändring även fortsättningsvis.
Varför ska jag få fakturan via Kivra?
Via Kivras brevlåda får du tillgång till dina fakturor när som helst, var du än befinner dig. Det ger dig även en enklare hantering och arkivering av fakturor.
Hur anmäler jag mig till Kivra?
Skapa ett konto på Kivras webbplats. Tjänsten kräver Bank-ID.
Hur vet jag när jag får post?
Varje gång du får ny post i Kivra får du en avisering/notifiering. Därför är det viktigt att logga in i Kivra och kontrollera att du har uppdaterade kontaktuppgifter. Mer information finner du på kivra.se.
Hur anpassar jag notifieringar och påminnelser?
Du kan ändra och anpassa dina påminnelser som inloggad i Kivra, under Mer > Inställningar > Notifieringar & Påminnelser.
De fakturor jag får i Kivra, måste jag betala dem där?
Möjlighet finns att betala via Kivra, men du kan självklart även betala dem på annat sätt, till exempel via din internetbank. Glöm inte att markera fakturan som betald i Kivra genom funktionen Hantera, så att du undviker dubbelbetalningar. Fakturan är fortfarande sparad i ditt arkiv.
Jag har Kivra, men vill att mina fakturor från Åre kommun skickas per post
Logga in i Kivra och välj att du inte vill ha dina fakturor från oss digitalt, men det går inte att göra i förväg utan du måste invänta första fakturan. Använder du Kivras app kan du välja att ”inaktivera digital post från avsändaren” via menyvalen: Mer > Inställningar > Avsändare > Brev > Åre kommun.
Jag vill hellre få fakturan som en e-faktura
Det går bra, anmäl det via din internetbank. Läs mer under rubriken ”E-faktura till kund”.
Om du har valt att få dina fakturor som e-faktura sedan tidigare, så kommer du såklart att fortsätta få dina fakturor på det sättet. Fakturorna skickas då alltså inte till Kivra-brevlådan.
Jag vill hellre få fakturan som en e-postfaktura
Vill du hellre få fakturan via e-post i stället för till Kivra kan du läsa hur du gör under rubriken ”Kundfaktura via e-post”.
Om du har valt att få dina fakturor som pdf-fakturor till din e-postadress, så kommer du även fortsättningsvis få dem på det sättet. Fakturorna skickas då alltså inte till Kivra-brevlådan.
Jag har autogiro – hur påverkas jag?
Om du hittills har betalat fakturor via autogiro blir det ingen förändring av betalsätt. Däremot kommer din autogirofaktura fortsättningsvis till din Kivra-brevlåda istället för på papper om du är registrerad där.
Att betala via autogiro innebär att beloppet på din faktura automatiskt dras från ditt konto på förfallodagen.
Autogiroanmälan sker genom att fylla i blanketten denna blankett:
pdf
Autogiroanmälan
(645 KB)
Vi skickar din faktura som vanligt. Skillnaden är att på inbetalningskortet står det ”Betalas via autogiro” och på förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Det går bra att kombinera autogiro med e-faktura, e-postfaktura, digital brevlåda eller pappersfaktura.
Bekräftelse på att din faktura är betald får du i kontoinformationen hos din internetbank eller på kontoutdraget från banken.
Har du varit sen med betalningen tar vi ut avgifter.
Dröjsmålsränta
Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästkommande eller separat faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.
Påminnelseavgift
Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka tio dagar efter förfallodagen och vi tar ut 60 kr i påminnelseavgift.
Avbetalningsplan
Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om fakturan inte förfallit och ni önskar avbetalningsplan. Om skulden redan överlåtits till vår samarbetspartner Visma Amili AB ska kontakt ske med dem, se information nedan om olika sätt. Kostnader tillkommer.
Inkassokrav från Visma Amili AB
Om du inte betalar i tid kommer ett inkassokrav att skickas från Visma Amili AB, som på uppdrag sköter kommunens kravverksamhet.
Inkassokrav skickas cirka 10 dagar efter påminnelsen och en inkassoavgift på 180 kr tillkommer. Om du inte betalar trots inkassokrav, går fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Då tillkommer ytterligare avgifter. Vattenabonnenter riskerar även att få sitt vatten avstängt och barnomsorgskunder riskerar att förlora sin barnomsorgsplats. Vi hanterar krav enligt §5 i Inkassolagen.
Du kan hantera dina ärenden som är registrerade hos Visma Amili via amili.se/information genom att logga in med ditt BankID. Där kan du få information om bland annat dina skulder/betalningar, ansöka om delbetalning/uppskov, lämna meddelande.
Du kan även kontakta Visma Amili kundsupport via telefon 0771-23 24 02 samt mejl Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Skuld som hanteras av Visma Amili ska betalas till bankgironummer 5607–3703.
Visma Amili AB behandlar personuppgifter om dig, inklusive uppgifter om vem du är, dina kontaktuppgifter samt din ekonomiska situation och betalningshistorik. Om du har frågor gällande personuppgifter kan du kontakta deras dataskyddsombud på följande sätt: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Fakturaadressändring/kontaktuppgift
Beroende på vad fakturan avser är det olika kontaktvägar för att ändring ska ske av en fakturaadress eller om man har frågor om fakturainnehållet. Se nedan kontaktuppgifter per fakturaområde:
• Barnomsorg/fritidsverksamhet: uppdatering sker automatiskt om man är folkbokförd i Sverige. Stämmer det ej kontakta då central administratör förskola via mejl, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
• Omsorg: uppdatering sker automatiskt om man är folkbokförd i Åre kommun. Stämmer det inte kontakta då avgiftshandläggaren, 0647–16349.
• VA/renhållning: mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange kundnummer och/eller anläggningsnummer, alternativt senaste fakturanumret.
• Bygg: mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange ärendenummer vid kontakt.
• Miljö: mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange ärendenummer vid kontakt.
• Plan: mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange ärendenummer vid kontakt.
• Övriga fakturor: meddela Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange kundnummer alternativt senaste fakturanumret vid kontakt.
Fakturakopia
Önskas fakturakopia, skicka då ett mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647–161 00. Ange fakturanummer (gärna även kundnummer) samt mejladress om du vill ha en PDF-faktura alternativt vilken adress vi ska posta den till.
Om du fått en kreditfaktura och det står att beloppet ska återbetalas eller om du har ett tillgodohavande som du önskar få utbetalt finns det några olika alternativ.
Information till privatperson
Är du privatperson och får löpande fakturor inom samma fakturaområde exempelvis VA/renhållning, behöver du vanligtvis inte göra något då vi kan justera det vid nästkommande faktura om det avser ett mindre belopp eller så gör vi en utbetalning via Swedbanks kontoregister så kallat SUS-utbetalning. Se nedan hur du anmäler dig om du inte gjort det tidigare.
Om du har fått en slutfaktura avseende VA/renhållning och inte kommer att få några nya fakturor så betalar vi ut det via SUS-utbetalning.
Det går även att få tillgodohavanden/kreditfakturor kvittade mot andra obetalda fakturor. Meddela då oss vilka fakturanummer du avser via mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Information till företag
Är du företagskund justeras inte beloppet vid nästkommande faktura. Antingen kan vi kvitta tillgodohavanden/kreditfakturor mot andra obetalda fakturor eller så gör vi en utbetalning till ert bankgiro som finns registrerat hos Bankgirot om ni inte meddelat annat nummer via mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Utländsk kund
Har du inte svenskt personnummer behöver vi information om hur återbetalning ska ske. Meddela ert kundnummer/fakturanummer/belopp, IBAN/BIC-nummer samt kontaktuppgifter till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring kundtjänst 0647-161 00.
Anmälan om kontonummer för återbetalning för dig som är privatperson
Anmälan görs på Swedbanks hemsida via deras kontoregister. Du behöver inte vara kund hos Swedbank men du ska ha fyllt 18 år och inneha ett BankID. För att kontoanmälan ska godkännas ska personnumret tillhöra kontohavaren eller medkontohavaren.
Lös in kontantavi
Du kan lösa in kontantavi/värdeavi enligt instruktion på avins baksida. Ombuden kan ta ut en avgift, men du kan kostnadsfritt lösa in den via Swedbank online. Läs mer hur du gör det via denna länk.
Frågor om utbetalning?
Kontakta ekonomiavdelningen:
0647-161 00 (kundtjänst)
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.