Hoppa till innehåll
Åre kommuns logotyp

Patientsäkerhetsberättelse

Varje år ser Åre kommun över patientsäkerheten i sina verksamheter. På så sätt kan vi tydligare följa hur vi kan förbättra arbetet för att säkerställa din trygghet som patient.

Vad är en patientsäkerhetsberättelse

Patientsäkerhetsberättelsen är en beskrivning av det systematiska patientsäkerhetsarbetet som har skett under föregående år, vilka åtgärder som gjorts för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som nåtts.

Idén med patientsäkerhetsberättelsen är att öppet och tydligt redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten.

Patientsäkerhetsberättelsen ska innehålla:

  • Hur vårdgivaren har arbetat för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården.
  • Beskrivning av hur vårdpersonalen har bidragit till patientsäkerheten.
  • Hur patienters och närståendes synpunkter på patientsäkerheten har hanterats.
  • Redogörelse för resultat som uppnåtts under föregående år. Det kan till exempel handla om:
    • att de vårdrelaterade infektionerna har minskat
    • att vårdgivaren infört tekniska system för att få ned vårdskadorna
    • att insamlingen av data om vårdskador blivit effektivare med hjälp av nya rutiner.

Varje år ska alla vårdgivare upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Enligt 3 kap §10 i Patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren varje år ha upprättat denna senast den 1 mars.

Patientsäkerhetsberättelser för Socialförvaltningen

Kontakta Åre kommun

Åre kommuns kundtjänst

Vi hjälper dig med frågor om vår service och verksamhet, kontakta oss på telefon eller e-post.

Telefon: 0647-161 00

Öppettider: Vardagar kl 08.00-16.30. Lunchstängt kl 12.00-13.00.