Klagomål mot utbildning
Innehåll på sidan
Enligt Skollagen (2010:800) har du rätt att lämna klagomål mot utbildningen.
Kontakta berörd personal i första hand
Klagomål och synpunkter ska i första hand hanteras av personalen i respektive verksamhet (förskola, grundskola eller vuxenutbildning). Detta kan ske via direkta samtal, telefon, mejl eller brev. Kontaktuppgifter till respektive verksamhet hittar du genom att söka på skolan i vårt sökfält i toppmenyn eller via kundtjänst 0647-161 00.
Om du vill gå vidare med klagomålet
Om missnöje kvarstår eller om klagomålet är av mer övergripande karaktär ska klagomålet skickas till barn- och utbildningsförvaltningen. Det gör du genom att använda e-tjänsten nedan:
Om du har skyddad identitet eller av annan anledning inte kan använda e-tjänsten så ska du skicka in klagomålet via mejl eller brev med hjälp av blanketten nedan.
Ansvarsfördelning
- Lärare/förskollärare och annan personal i verksamheten tar emot och bemöter frågor som handlar om klassen eller gruppen och den dagliga verksamheten.
- Rektor för respektive förskola, grundskola eller vuxenutbildning är personalens chef och ansvarig för verksamheten.
- Huvudman är ytterst ansvarig för utbildningsverksamheten. Barn- och utbildningsnämnden i Åre kommun är huvudman för alla kommunala förskolor, grundskolor och vuxenutbildningen (komvux). Jämtlands gymnasieförbund (JGY) är huvudman för gymnasieskolan.
Definitioner
- Klagomål är ett uttryck för missnöje som handlar om huruvida medborgarens/barnets/elevens rättigheter uppfyllts eller inte. Ett klagomål ska alltid utredas för att ta reda på huruvida det finns brister i verksamheten som behöver åtgärdas.
- Synpunkt är när medborgaren har en åsikt om verksamheten. Synpunkter kan lämnas när förväntningarna överträffats, alternativt som förslag till förbättringar eller utveckling av verksamheten. Synpunkter bör huvudsakligen kunna omhändertas i en vardaglig dialog och kan bemötas med ett svar och en förklaring. Synpunkter behöver inte leda till en utredning eller generera åtgärder i verksamheten.
- Felanmälningar räknas inte som klagomål. För att snabbt kunna åtgärda direkt fel på anläggning eller motsvarande så att person- och materialskador kan undvikas ska dessa göras specifikt.
- Överklaganden av beslut inom barn- och utbildningsnämndens område kategoriseras inte som klagomål utan följer regelverket för överklagan. (Skollagen 2010:800 kap 28)
Kontakta Åre kommun
Åre kommuns kundtjänst
Vi hjälper dig med frågor om vår service och verksamhet, kontakta oss på telefon eller e-post.
Telefon: 0647-161 00
E-post: kundtjanst@are.se
Öppettider: Vardagar kl 08.00-16.30. Lunchstängt kl 12.00-13.00.