Publicerad:
Handledare i äldreomsorgen - ett sätt att säkra kompetensförsörjning
Handledarna i Åre kommuns äldreomsorg gör skillnad varje dag. De stöttar medarbetare i språk, yrkeskunskap och trygghet – och bidrar till en stabil och kvalitativ vård för kommunens äldre. Det här är ett sätt att trygga välfärden genom kompetensförsörjning.
Äldreomsorgen står inför stora utmaningar med att rekrytera och behålla personal. Samtidigt finns många som vill arbeta i vården men behöver extra stöd för att ta sina första steg in i yrket. För att möta detta har Åre kommun satsat på handledare i äldreomsorgen – en insats som blivit en tydlig framgång, helt i linje med omställningen till den nya socialtjänstlagen.
-Vi testar och utvecklar nya metoder på arbetsplatsen, metoder som dessutom är förebyggande på alla nivåer. Både för individen, arbetsgruppen och för organisationen blir det här ett lyft, säger socialchef Malin Andersson.
Åre kommun har utvecklat en egen metodik med tre delar:
- Yrkesintroduktion – handledare finns nära i verksamheten och visar praktiskt hur jobbet går till.
- Språkutveckling –i det dagliga arbetet tränas svenska
- Långsiktigt mentorskap – relationer, trygghet och tillit byggs över tid
Det gör Åre kommun till ett gott exempel på hur man kan möta både språkbarriärer och kompetensbrist.
Handledare med lång erfarenhet
Anina Troberg, Eleonor Svärdby och Madeleine Möller har alla lång erfarenhet inom vård och omsorg. Nu vägleder de medarbetare i allt från bemötande till dokumentation och språkutveckling. Anina var med redan från starten 2018 och har byggt upp handledarrollen från grunden. Eleonor har över 20 års erfarenhet som undersköterska, och Madeleine har en bakgrund i skolan och många år som undersköterska.
-Tålamod och mänsklig värme är grunden i vårt arbete. Och något vi alla brinner för är utveckling och kvalitet, säger Madeleine.
En väg in i vården
Abdu Abdulsamed började 2017 i Kall som serviceassistent, där han arbetade halvtid parallellt med studier. Med stöd av handledaren Anina utvecklades Abdu snabbt. Abdu blev tillsvidareanställd 2021 och arbetar idag på Notvallen.
-Om jag har något problem frågar jag mina handledare. Jag vill lära mig mer. Jag är här med hjärtat, säger Abdu.
Boende på Notvallen, som t ex Kerstin på bilden nedan, beskriver Abdu som en lugn, trygg och öppen person – egenskaper som uppskattas i vården.
-Jag är otroligt stolt över Abdu och många som vi jobbat med. Det handlar om tillit – att bygga upp det som är bra hos individen, uppmuntra och träna, säger Anina.
Språket – grunden för trygghet och kvalitet
Många nya medarbetare har inte svenska som modersmål. Därför är språkträning en viktig del av handledarnas arbete.
Från 1 juli 2026 skärps språkkraven i äldreomsorgen, och tack vare statliga satsningar får fler möjlighet att läsa svenska på arbetstid. I budgetpropositionen för 2026 föreslår regeringen ett språkkrav för personal i äldreomsorgen som träder i kraft den 1 juli 2026.
-Språket är grunden för både säkerhet och kvalitet i omsorgen. Handledarna gör en otroligt viktig insats med att kombinera språkträning med yrkesintroduktion, säger socialchef Malin Andersson.
Mer om modellen
- Åre kommun har dryga 12 000 invånare, målet för 2050 är 18 000.
- Behovet av vård och omsorg ökar liksom behovet av svenskspråkig personal
- Handledningsinsatser startade genom projektet NYÅR – Nyanlända en tillväxtresurs i Åre kommun. Sen kom projektet Hållbar integration i Åre 2020–2022 där arbetssättet förfinades.
- I januari 2023 anställdes den första handledaren direkt av Hemvården och har då fortsatt att handleda både ny och gammal personal.
- Modellen med handledare har blivit permanent och är central för både integration och kompetensförsörjning.
Kontakta Åre kommun
Åre kommuns kundtjänst
Vi hjälper dig med frågor om vår service och verksamhet, kontakta oss på telefon eller e-post.
Telefon: 0647-161 00
E-post: kundtjanst@are.se
Öppettider: Vardagar kl. 08.00-16.00. Lunchstängt kl. 12.00-13.00.