Utsikt över Åre och Åresjön

Åre och Duved är gamla jordbruksbygder som utvecklats till en av Europas främsta turistdestinationer.

Befolkningen ökar stadigt och drömmen om en friare livsstil lockar många att flytta hit. Varje år ligger Åre kommun i toppskiktet för nyföretagande i landet och många av de företagen återfinns i Åre och Duved. Här finns ett unikt företagsklimat och stort engagemang för att fortsätta utvecklas.

En produkt, exempelvis en jacka, har en livscykel. När jackan produceras, köps, används och slängs är livscykeln linjär. Om jackan istället produceras av återvunnet material, köps, används, säljs i andra hand, används igen, lämnas in för textilåtervinning, återvinns och slutligen görs till ett plagg igen – då är livscykeln cirkulär. Om personen som behöver jackan hyr den istället för att köpa, då är personen inte konsument längre, utan användare. Och när vi alla är användare istället för konsumenter har företaget Octopoda Sustainable Solutions AB nått ett av sina mål.

 

Octopoda har sätet i Åre. Företaget har utvecklat ett system för uthyrning av produkter. Det hela började med att företaget Rent-a-Plagg (numera Outdoor Buddies), som hyr ut friluftsprodukter, behövde ett datasystem.

 

– Vi behövde hyrsystem till Outdoor Buddies berättar Emelie Sellberg, delägare i både Outdoor Buddies och Octopoda. De system som finns på marknaden idag är för dåliga, för fula eller för dyra. Så vi var tvungna att bygga ett eget system. Snabbt kom vi fram till att det skulle vara ett eget bolag, så att vi kan sälja vidare systemet till andra företag. Vi startade för tre år sedan, och första tiden gjorde vi det vi hann. Projektet fick puttra på lite vid sidan av. Men sedan ett och ett halvt år så har vi hittat rätt team och börjat utveckla.

 

Med rätt team menar Emelie bland annat Ida Asp. Ida och Emelie började lära känna varandra då Ida var rådgivare för Outdoor Buddies redan från start.

 

– Jag har jobbat med forskning, innovationer och företag sedan 2011, och byggde en egen inkubator (ett nätverk av affärsrådgivning för nystartade företag). Sen hittade jag Emelie som skulle starta företag och då tog jag in det bolaget i inkubatorn. Och på den vägen är det, berättar Ida.

 

Utvecklar företaget helt utan investerare

Nu består företaget av fem delägare. Än så länge har de utvecklat systemet helt utan investerare. Frågan om investerare eller inte har stötts och blötts under en tid. De fem delägarna misstänker att det kan bli både stor press och stress. Det är svårt att hitta rätt person.

 

– Det är så bökigt. Vi vill inte ha en maktfaktor på köpet. Vi vill inte heller ha någon som bara sitter och tittar över axeln. Att bestämma själva är viktigt, säger Emelie.

 

Ida och Emelie är två stolta och drivna entreprenörer. Det märks tydligt att de vill göra saker på sitt sätt till hundra procent. Önskan att kunna påverka är tydlig. Att de delar samma värdegrund är avgörande för att samarbetet ska fungera - ett mindre klimatavtryck per människa är en förhoppning.

 

– Jag vill se om det är möjligt att göra på mitt sätt. Jag vill skapa något som förändrar och gör världen lite bättre. Det är mycket starka drivkrafter i mitt entreprenörskap. Jag vill skapa något som verkligen kan förändra, säger Ida.

 

– Jag håller med Ida, säger Emelie. Men jag är också väldigt dålig på att vara anställd. Jag vill göra på mitt sätt och inte det någon säger till mig att göra. Jag vill bestämma. Jag älskar att ha eget företag, att vara företagare.

 

Den första versionen av systemet släpps tillsammans med Outdoor Buddies. När betaversionen är noggrant testad kommer de börja sälja in systemet till fler kunder. Andra hyrsystem finns redan idag, men de är inte riktigt lika sofistikerade som Octopodas. Lanseringen börjar i textilbranschen, men systemet är byggt för att passa alla sorts branscher. Varje produkt har en unik identitet i systemet. Speciellt viktigt är det för textilbranschen som ska återvinna olika material.

 

– En tröja som är skapad av återvunnet material och som återvunnits fyra gånger borde ha ett mycket högre värde än en nyproducerad, för den har plus på sitt avtryckskonto, säger Emelie.

 

Åres företagaranda påverkar valet av plats för företaget

Octopoda är egentligen helt platsoberoende, företaget hade kunnat startas var som helst. Dock medger Ida och Emelie att företagarandan Åre påverkar.

 

– Det är så normalt att starta företag här, då blir inkörsporten är enkel. Vi påverkar varandra i entreprenörskap här i byn, säger Emelie.

 

Förhoppningen är att kunna leva på Octopoda i framtiden. Ida drivs av att se andra utvecklas och vill tjäna så pass mycket pengar att hon kan starta 10 nya företag.

 

– Vi ska bygga ett stort, stort bolag, avslutar Emelie och ler.

Bryggeriägare och företagaren Philip Hafstad står mitt i byggröran och skruvar på stora bryggtankar. Svartbergets Fjällbryggeri ska snart öppna sitt andra bryggeri i en lada mitt i Duved. Flera hantverkare med olika kompetenser är i lokalen och gör det sista innan bryggeriet kan tas i bruk.

 

– Vi ska börja brygga inom en snar framtid, det kan man inte riktigt tro nu, säger Philip och ser sig omkring.

 

Philip är född och uppvuxen i Åre. Efter studier i Stockholm följt av jobb utomlands i tolv år flyttade han hem igen för tre år sedan. Att försörja sig genom eget företagande var givet. Han började med att ta över driften av restaurangen som ligger vid liften VM8an i Åres skidsystem. Kort därefter byggdes ett bryggeri i källaren och Svartbergets Fjällbryggeri skapades. Lite som ett experiment till en början med försäljning till backrestaurangens gäster. Men ryktet om det goda ölet spred sig och försäljningen fortsatte till restauranger i byn och Systembolaget. Avsikten med att öppna ytterligare ett bryggeri i Duved är att utöka försäljningen och nå fler kunder. I anslutning kommer en bar finnas för provsmakning.

 

Duved – en attraktiv by att långsiktigt leva och verka i

Byggnaden, en gammal lada, som Svartbergets Fjällbryggeri flyttar in i, är Duved Framtid ABs första nyetablering i byn. Duved Framtid är ett bolag som arbetar med Duveds bys utveckling. Bolaget ägs av lokala fastighetsägare i byn, varav Duveds byförening är en, samt investerare som brinner för hållbar samhällsutveckling. Ambitionen är att utifrån att medborgarperspektiv skapa en attraktiv by att långsiktigt leva och verka i.

 

Ett bryggeri som producerar mindre satser än 200 liter kallas mikrobryggeri. Sveriges inträde i EU gjorde det enklare att starta upp mikrobryggerier och antalet har ökat rekordartat därefter. 2008 fanns 34 mikrobryggerier i Sverige. 2018 var siffran 344. För Philip började det som ett intresse. Han stod hemma vid spisen och kokade sin egen öl. Vägen från privat hobby till fullskaligt bryggeri gick via googlande, YouTube och många tester. Passionen för drycken är märkbar när han talar om den.

 

– Jag brinner för industrin och alla människor i den. Alla är öppna och trevliga, det är mindre kommersialism och mer passion. Vi vill göra riktig öl i mindre skala, och på ett bättre sätt än de stora aktörerna. Jag gör det här för att skapa något, det ska finnas lokal bra öl, säger Philip med betoning på ordet ska. Gör man bra öl och har ett ärligt rakt varumärke kommer man långt i den här branschen. Det är en schysst industri som varken behöver dyra konsulter eller influencers. Det gillar jag.

 

Bryggeriägare Philip ser ut att trivas, både med att vara hemma på fjället igen, och i storstövlarna. Nästa steg i företagandet är att diversifiera sig och göra flera olika sorters öl. Inte växa i volym utan växa i antalet produkter, såsom specialöler.

 

– Drömmen är att få in mer lokal öl i Åre, men de stora drakarna Spendrups och Carlsberg ger oss lite motvind, avslutar Philip.

Det ligger 20 centimeter nysnö på Åre torg. Pappa Yngve Larsson, numera med titeln gårdskarl’n, är ute med snöslungan och röjer i ottan. Åre bys enda privatägda sportaffär Åre Skidsport ska strax slå upp portarna för ännu en dag.

 

I 70 år har butiken servat gäster med skidor och tillhörande utrustning. Den tredje generationen, Daniel Larsson, är ägare nu. Första generationen, farfar Gustav Larsson, byggde huset 1949. Det gick inte att försörja sig på skidservice på den tiden så dagarna ägnades åt att köra Bergbanan. Att fixa skidor var ett kvällsjobb. På mitten av 70-talet tog Yngve över, då med öppettider från december till maj. Under uppväxten hade Daniel inte någon tanke på att föra traditionen vidare. Men i mitten av 90-talet, efter jobb för FN i Bosnien och olika säsongsjobb i byn ändrade han sig.

 

– När pappa Yngve drivit butiken i 30 år frågade han mig om jag ville ta över. Jag får väl prova, minns Daniel att han tänkte.

 

Daniel och Yngve jobbade tillsammans i två år, och Daniel tog över 2002. Då var butiken öppen enbart under vintersäsongen, omsättningen var cirka 3,5 miljon kronor och antalet anställda 3-4 stycken. Han var besluten om att utveckla och öka omsättningen. 2004 var första året som butiken hade sommaröppet. Sedan dess har butiken varit öppen året runt. Nu är omsättningen 23 miljoner antalet anställda under vintern är 16, varav hälften är fast anställda.

 

En schysst och ärlig butik som bygger på goda relationer med kunderna

Daniel är ingen förvaltare som vandrar i andras fotspår. Han driver butiken på sitt sätt. En viktig del är att bygga goda relationer med kunderna. Han vill att det ska vara en schysst och ärlig butik. Hittar de inte en passande pjäxa till en kund så säljs ingen pjäxa till den kunden.

 

– Något jag nöter in bland personalen är att alla som kommer in till oss ska vara nöjda när de går ut. Det spelar ingen roll om de frågar om vägen eller handlar för 10 000 kronor, säger Daniel.

 

Utöver goda kundrelationer är nyckeln till den stadiga omsättningsökningen, trots stora sportkedjors etableraringar i byn, ett nischat utbud. Åre Skidsport fokuserar på de delar som de är bra på. Ett mycket kompetent gäng pjäxdoktorer samt trendkänsliga inköpare av kläder är starkt bidragande till den goda utvecklingen.

 

– Jag tycker att det är kul att gå till jobbet, varje dag. Jag känner också en stolthet över arvet och traditionen, att jag driver ett företag som funnits i släkten i 70 år.

 

Engagemang för hela byns utveckling är nyckeln till att det går bra för alla företag

Det startar 2-3 företag i Åre kommun varje vecka. Daniels tips till dessa avslöjar hans engagemang för hela byns utveckling.

 

– Den första punkten i alla Åreföretags affärsplaner borde vara att dra folk till Åre. Har vi gäster går det bra för alla. Men vi måste hjälpas åt. Höstmarknaden är min bästa investering någonsin. Idén om höstmarknaden tog form på ett av destinationens handelsmöten. Alla företag fick lägga in en slant var i projektet, jag lade 10 000 kronor. Det var en riktigt bara investering kan man säga. När vi gör saker tillsammans, då blir det bra, säger Daniel.

 

Daniel förärades priset Årets Eldsjäl 2019 för sitt engagemang för byn. I åratal har införandet av en turistskatt diskuterats, det vill säga en avgift som gäster betalar till byns utveckling. Men det har stannat vid just diskussioner. Till slut blev Daniel förbannad, och bestämde sig för att prova själv. Han höjde priset på en produkt i butiken förra vintern och gav totalsumman 150 000 kronor till Destination Åre.

 

– Tänk om vi företagare i byn kunde få in 5 till 6 miljoner per år som oavkortat går till byns utveckling, säger Daniel engagerat.

 

Snön fortsätter falla över Åre. Öppningshelgen närmar sig och det fejas i varje vrå för att byn ska visa sin bästa sida när gästerna åter igen rullar in. Gårdskarl’n parkerar snöslungan och blickar upp mot backarna, han ser nöjd ut.

Hon flyttade till Åre med sina föräldrar som 3-åring. Vid 12 stekte hon hamburgare och serverade mjukglass på sin pappas restaurang. Isabel Hamilton växte upp i en entreprenörsfamilj och har hunnit driva såväl hotell som restauranger. Idag är hon en välkänd profil som brinner för byn och det värdskap som gjort Åre unikt som destination. 

 

För fyra år sedan tog Isabel över Åre Bed & Breakfast med 15 rum och perfekt läge mellan by och backe. Det var mer en slump än ett planerat beslut. 

 

– De tidigare ägarna skulle inte sälja och jag skulle inte köpa. Men så blev det, skrattar hon.

 

Efter många år som vd och hotellchef, med allt vad det innebär i form av ansvar, stress och långa arbetsdagar, var det dags för något nytt. Med mer fokus på familj och fritid, att verkligen njuta av att bo vid fjället.

 

– De som känner mig väl sa direkt att ”det här är din grej”. Och det är precis vad jag vill göra nu. Att driva något lagom stort som går att förfina och förbättra. Med korta beslutsvägar, nära gästerna. Som samtidigt gör det möjligt för oss att leva det liv vi vill leva nu när vi har barn. 

 

Åre-andan skapar samarbete

Isabel menar att den anda som finns i byn är unik, med en inställning att jobba tillsammans för att få gäster till byn. Inte se varandra som konkurrenter, eftersom nästan alla tjänar pengar på varandras gäster. För Åreborna är det självklart att gästens upplevelse alltid kommer först.

 

– Här har Åre Destination, som ägs av näringslivet i Åre, gjort ett fantastiskt arbete genom att informera, utveckla och ge oss alla möjligheter att påverka. Frukostarna en gång i månaden har varit otroligt bra och välbesökta. Där tar vi upp gemensamma frågor och kan lätt få kontakt med de personer man behöver prata med. Även kommunen är med. Vi har ett otroligt fint företagsklimat där vi rådfrågar varandra, kan snacka ihop oss och komma på idéer.

 

Nysvenskar inom besöksnäringen

En annan sak som Isabel känner stolthet över är bygdens uppslutning i samband med flyktingströmmen 2015 och framåt. Såväl kommun och företag som privatpersoner engagerade sig, gjorde insamlingar och öppnade sina hem. Alla hjälptes åt för att integrationen skulle fungera. Isabel var god man under en period och har i omgångar haft nysvenskar anställda.

 

– Idag har många hotell och restauranger personal som valt att stanna kvar här. De gör ett otroligt värdefullt jobb och vi skulle ha svårt att klara oss utan dem.

 

Att vara en liten aktör inom besöksnäringen passar Isabel bra. Hon kombinerar det med en aktiv roll i branschorganisationen Visitas styrelse i Norrland. Här försöker hon skapa nytta för medlemmarna som arbetsgivare, men också genom att driva frågor gentemot politiker och beslutsfattare.

 

– Det är jätteroligt och ger mig stimulans att fortsätta utvecklas i branschen.