Flera av Åre Kommuns grundskolor tar emot ett större antal elever på Prao, en av de som erbjudit flest praoplatser under de senaste två åren är Stamgärde skola.
- Så otroligt roligt att elever väljer att göra sin Prao hos oss och jag blir extra glad när de använder sin ledarskapsutbildning de genomförde i sexan på sitt CV, säger Charlotta som är rektor på Stamgärde skola.
När eleverna fått praoplatsen på Stamgärde skola via praktikverktyget Samverka.nu fördelar Charlotta ut praoeleverna till olika handledare. Varje handledare i sin tur hör av sig till eleverna och ger dem tydlig information om var de ska vara under veckan och vad de behöver ha med sig.
Till vänster är praoeleven Sven och till höger rektor Charlotta
- Jag valde platsen för att jag tycker det är kul att lära ut och hjälpa till. Jag har känt mig behövd här och fått möjlighet att hjälpa till, berättar Sven.
Sven har bland annat fått vara med på mattelektionerna, varit rastvärd samt undervisat elever i grupprummet under sin praovecka.
- De elever som kommer och gör Prao hos oss ska ha rätt att lära sig och rätt till en utvecklingsresa men är det något man önskar så är det att eleverna ska vara nyfikna. Det är någonting jag skulle vilja lära alla att vara. Nyfikenhet öppnar många dörrar. Vi på arbetsplatsen ska försöka öppna så många dörrar som möjligt för praoeleverna, fortsätter Charlotta.
Sven, precis som alla andra elever som tidigare gått på Stamgärde skola har genomfört en ledarskapsutbildning i årskurs 6 vilket innebar att de under utbildningen planerar, genomför och utvärderar en fysisk aktivitet för elever i yngre åldrar på skolan eller i förskoleklassen. Totalt är det cirka 20 timmar teori och praktik som utbildningen handlar om. Efter avslutad utbildning får eleverna sitt ledarskapsintyg. I sin praoansökan tog Sven med det i sitt CV som han sedan skickade till praoplatsen.
Intyget som delas ut till alla som genomfört utbildningen i årkurs 6
- Att praoa skapar en större förståelse för hur lärarna engagerar sig för att få alla elever att lyckas med sin skolgång, säger Sven.
Nere i skogen tillsammans med förskoleklassen är praoeleverna Olle och Malte. De håller på att förbereda en lek för förskoleklassen. De vill strukturera den så att eleverna lätt förstår reglerna och att de känner igen leken så alla känner sig trygga och bekväma. I planeringen av leken så har de sin handledare Erik som stöd.
- I och med att Olle och Malte är ledare för första gången är det bra med en lek som eleverna i förskoleklassen är bekant med så att det blir tydligt och inte så svårt. Viktigt är att man som ledare lyssnar på eleverna och vad de har för förutsättningar att lära. Dessa praoelever har verkligen visat att de är bra lyssnare, berättar Erik.
Tåggläntan där förskoleklassen nu befinner sig är en plats som eleverna från Stamgärde ofta besöker, en mysig och bra plats för kurragömma och olika samarbetslekar.
- Det är roligt att vara ute, lära känna nya barn och bygga upp nya erfarenheter, berättar Malte.
De är tydligt att praoeleverna är en del av lärarteamet, de bär samma västar och tillsammans med handledaren diskuterar de hur en lek kan anpassas för målgruppen.
Från vänster: praoeleven Olle, handledaren Erik och praoeleven Malte
- Vi har med oss det vi lärde oss under ledarskapsutbildningen i sexan och bygger på med nya erfarenheter, säger Olle.
Eleverna fortsätter att berätta att en bra handledare är en person som ger tydlig information och är bra på att lyssna och ställa frågor.
- Här har vi blivit väl omhändertagna och fått tydlig information avslutar Olle och Malte.
Utbildningar för att bli lärare
Du behöver grundläggande behörighet för att söka till lärarutbildningen på universitet, men sen är det väldigt olika vilka särskilda behörigheter som krävs. Det beror på vilken typ av ämneslärare du vill bli, till exempel engelskalärare, matematiklärare, skogsmaskinsförarlärare eller textillärare. Här kan du ta del av lärarutbildningsguiden »
De som studerar på distans via universitet har möjlighet att använda Campus Åre Lärcentrum som studieplats och vissa kan även få möjlighet via sitt universitet att skriva tentamen på ett lärcentrum.
Läs mer
Här kan du läsa mer om projektet Samverkan Skola Arbetsliv »