Matförgiftningar beror på att man ätit eller druckit något som innehåller bakterier, parasiter, virus eller gifter. Vanliga symtom är diarréer, kräkningar, illamående, magsmärtor eller feber.

Du kan bli matförgiftad både av mat på en restaurang och hemma i köket, men även av att hantera djur och dricka dåligt vatten.

Misstänker du att du har blivit förgiftad av mat du köpt, på restaurang eller vid någon tillställning? Kontakta miljöavdelningen omgående. En snabb anmälan kan hindra att andra blir sjuka.

  • Tänk igenom och förbered dig så att du kan svara på följande frågor i din anmälan:
  • Var köpte du maten eller var åt du den?
  • Vad bestod måltiden av (inklusive dryck)?
  • När åt du maten (datum och klockslag)?
  • Deltog fler i måltiden? Hur många?
  • Åt alla samma mat?
  • Hur många blev sjuka?
  • När blev du sjuk, vilka symptom hade du och hur länge varade symptomen?
  • Vad åt du mer under det dygn och dygnet innan du blev sjuk?
  • Har du någon allergi eller överkänslighet?
  • Äter du någon särskild kost, till exempel vegetariskt eller vegankost?
  • Har du haft kontakt med djur?

Om du vill anmäla att du blivit matförgiftad eller framföra klagomål

När du anmäler en misstänkt matförgiftning behöver vi ställa en hel del frågor. Därför ser vi att du helst ringer oss Livsmedelsinspektörer via växel 0647-161 00. Utanför kontorstid går det bra att maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

För att förbättra utredningen ber vi dig svara på frågorna i följande blankett.

pdf Frågeformulär vid matförgiftning (20 KB)

Bifoga svaren i ett eventuellt mail. För att kunna utreda orsaker till en matförgiftning kan provtagning vara nödvändig.

Miljöavdelningen tar inte ställning i frågor som rör ersättning för sjukdom.

Utredning

Din anmälan utreds och det blir då möjligt att ta reda på orsaker till utbrottet och stoppa spridningen av smittan.

Du som gör anmälan kommer att kunna få information om hur ärendet hanteras av miljöavdelningen. Detta oavsett om ärendet drivs vidare eller inte. Om vi bedömer det som troligt att en livsmedelsanläggning i Åre är orsak till sjukdomen kommer en utredning att påbörjas. Eventuellt görs utredningen i samarbete med Regionens smittskyddsenhet.

När det gäller klagomål ser vi helst att klagomålet mailas in till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Om du vill vara anonym får du ringa in via kundtjänst  0647-161 00.

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik eller restaurang så gör vi en utredning. Det är också bra om du vänder dig direkt till företaget. Om du har köpt en vara som är dålig, kontakta i första hand butiken eller tillverkaren. Om du vill lämna ett klagomål på en vara är det bra att vara så specifik som möjligt, till exempel varför du inte är nöjd, namnet på varan, tillverkare, datum och eventuellt löpnummer/batchnummer.

För restauranger som anmäls

Om du som verksamhetsutövare får in  anmälan om misstänkt matförgiftning ta omgående kontakt med oss livsmedelsinspektörer via kundtjänst, 0647-161 00. Utanför kontorstid går det bra att maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Se vår pdf lathund (394 KB) för hur vi rekommenderar er att hantera anmälda matförgiftningar.

Mer information om orsaker till matförgiftningar finns på Folkhälsomyndighetens hemsida.